Välkommen att bli medlem

Bli en del av en större gemenskap

Du är välkommen till kyrkan oavsett om du är medlem eller ej. Men som medlem hjälper du Svenska kyrkan att jobba för de unga, de äldre, flyktingar, fred i världen och till en bättre planet.

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Största delen av din kyrkoavgift går till arbetet i din lokala församling. Hur mycket du betalar i kyrkoavgift beror dels på din inkomst och på vilken församling du tillhör.

Varje år finns många av våra över 6,4 miljoner medlemmar med i något av kyrkans sammanhang. Det kan till exempel vara i kören, på konfirmationslägret, vid en anhörigs begravning eller i en insamling till det internationella arbetet för bistånd och utveckling.

När Jesus levde på jorden berättade han om Guds villkorslösa kärlek till människorna. Han visade också hur han vill att vi lever och hur vi är mot varandra och skapelsen – och sprider Guds kärlek vidare. Det är utgångspunkten för Svenska kyrkans arbete!

Bli medlem idag!

Du kan fylla i inträdesformuläret nedan eller ladda ner PDF-filer:

Anmälan om inträde i Svenska kyrkan

Meddelande/anmälan om inträde för barn under 18 år

Dina uppgifter

Var vänlig markera de svar som är aktuella
Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Om Svenska kyrkan i Essunga

Svenska kyrkan i Essunga består av de två församlingarna Essunga, Främmestad-Bäreberg. Dessa utgör tillsammans Essunga pastorat i en samverkansform med gemensam kyrkoavgift och ekonomi.

Församlingsinstruktion

Vår nya församlingsinstruktion 2024-2027

Kyrkblad

Här kan du läsa senaste kyrkbladet!