Kyrkorådet

Kyrkorådet utgör pastoratets styrelse

Kyrkorådet är pastoratets styrelse, består av nio ledarmöter och ansvarar tillsammans med kyrkoherden för styrning, samordning och tillsyn av pastoratets verksamhet. Kyrkoherden leder all verksamhet inom pastoratet och dess församlingar.

Valda ledamöter till kyrkorådet

Kyrkorådet utgör pastoratets styrelse och består av nio ledamöter​. Dessa väljs av kyrkofullmäktige. Kyrkoherden är obligatorisk ledamot.

Styrning och ledning

Svenska kyrkan är en demokratisk organisation där medlemmarna genom att rösta i kyrkovalet väljer vilka som ska sitta i kyrkofullmäktige, som är pastoratets högsta beslutande organ. Valen hålls vart fjärde år. Alla som tillhör Svenska kyrkan och har fyllt 16 år har rösträtt.

Om Svenska kyrkan i Essunga

Svenska kyrkan i Essunga består av de två församlingarna Essunga, Främmestad-Bäreberg. Dessa utgör tillsammans Essunga pastorat i en samverkansform med gemensam kyrkoavgift och ekonomi.