Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige är det högsta beslutande organet i Essunga pastorat

Kyrkofullmäktige är pastoratets högsta beslutande organ och består av 15 ordinarie ledamöter samt 9 ersättare. De fattar beslut om nästa års budget och föregående års bokslut, samt väljer ledamöter till kyrkorådet. Kyrkofullmäktige väljs genom direkta kyrkliga val. Röstberättigad är den som är döpt eller ”medlem i väntan på dop” samt senast på valdagen har fyllt 16 år. Ledamot av Kyrkofullmäktige måste vara medlem i församlingen/pastoratet, vara döpt och ha fyllt 18 år senast på valdagen.

Valda ledamöter till kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige är det högsta beslutande organet och består av 15 ordinarie ledamöter samt 9 ersättare. Dessa väljs direkt vid kyrkoval. Alla sammanträden är offentliga, varför allmänheten alltid är välkommen.

Kungörelse och protokoll

Här kan du läsa de senaste mötesprotokollen.

Om Svenska kyrkan i Essunga

Svenska kyrkan i Essunga består av de två församlingarna Essunga, Främmestad-Bäreberg. Dessa utgör tillsammans Essunga pastorat i en samverkansform med gemensam kyrkoavgift och ekonomi.