Foto: Mona Lundin

Regnbågsnyckeln i Eda-Köla pastorat

för en öppen & inkluderande kyrka

Regnbågsnyckeln är en HBTQ-certifiering som visar att personal och förtroendevalda i ett pastorat eller en församling genomgått en processmodell. Certifieringen står för en mer inkluderande kyrka som har viljan att aktivt arbeta för mångfald och öppenhet. I januari 2020 påbörjade Eda-Köla pastorat processen med att få Regnbågsnyckeln.

Processen består av utbildning, studiecirklar, visionsarbete och reflektion vilket leder fram till att församlingen efter utförd process och utarbetade mångfaldsvisioner får ta emot certifieringen Regnbågsnyckeln.

2016 tog Riksförbundet EKHO tillsammans med Svenska kyrkan i Växjö stift initiativ till en hbtq-märkning utifrån Svenska kyrkans kyrkomötes beslut 2013 om att församlingarna ska uppmuntras att hbtq-certifieras. 2017 beslutade Svenska kyrkan att Regnbågsnyckeln ska erbjudas till alla församlingar.

​Regnbågsnyckeln ägs av Riksförbundet EKHO och Studieförbundet Sensus och är skyddad som varumärke.

Här kan du läsa mer om Regnbågsnyckeln och hur Svenska kyrkan jobbar för mångfald och mot diskriminering!