Vi söker Kyrkoherde

till Dellenbygdens pastorat i Uppsala stift

Vi söker dig
•    Som är en erfaren ledare.
•    Som i gudstjänstliv och i verksamhet bidrar till att människor kommer till tro  på Kristus.
•    Som arbetar strukturerat, kan prioritera, inspirera och tänka långsiktigt.
•    Som bärs av uppdraget att vara kyrka och församling i både små och stora sammanhang.

Du kommer till ett litet pastorat med landsbygdskaraktär i en rik kulturbygd. Här bor ca 6000 personer. Varje år arrangeras flera spelmansstämmor. Musiken och dansen är en naturlig del av kulturen.

Pastoratet består av två församlingar, Delsbo och Bjuråker-Norrbo. Vi bedriver ett aktivt barn-, musik- och äldrearbete.

Sedan gammalt är den ekumeniska traditionen stark i bygden, och vi har ett gott samarbete med de andra kyrkorna i trakten.

Vi har tre församlingskyrkor av olika karaktär och tre församlingshem.

I arbetslaget finns två komministrar, kantor, församlingspedagog, församlingsassistenter, husmor, kamrer, administratör, kyrkogårds- och  fastighetschef och vaktmästare.

Du får möjlighet att bo i vår vackra prästgård med sjötomt.

Tillträde efter överenskommelse. Tjänsten kräver B-körkort och tillgång till egen bil.

Ansökan med CV senast den 1 maj till
Dellenbygdens pastorat
Kyrkgränd 30, 824 70 Delsbo
dellenbygdens.pastorat@svenskakyrkan.se

Upplysningar: Komminister Lena Funge, 0653-71 71 60
Kyrkorådets ordförande: Lars-Erik Larsson, 070-541 49 48

Fackligt ombud: Liisa Pirinen Johansson, 070-416 70 51
liisa.pirinenjohansson@kyrka.se

Provanställning kan komma att tillämpas.