Boken om Morkarla kyrka

Den 14 maj var det boksläpp i Morkarla kyrka med Gunnar Ahlbäcks senaste bok "Morkarla kyrka - med målningar från 1584 av Erik Nilsson"

I boken berättar författaren om kyrkan, målningarna och om andra kulturskatter som finns i och rut omkring kyrkan. Boken i sig är en skatt att ha med på upptäcktsfärd i och kring kyrkan.

Boken finns att köpa i församlingens kyrkor, i Kyrkans hus på pastorsexpeditionen och direkt av Gunnar Ahlbäck. Priset är 250 kr.

Bokbord

På bokborden i våra kyrkor finns fler böcker av Gunnar Ahlbäck om våra kyrkor och kulturskatterna samt församlingens produktion av musikskivor på CD.

Livets hjul

På det så kallade "Livets hjul" på norra korväggen har Gunnar Ahlbäck gjort den märkliga upptäckten att det med stor sannolikhet är vår dåvarande kung Johan lll som tronar överst och sonen Sigismund som väntar nertill på att få ta över kungamakten.