Foto: Anna-Lena Ahlström

Litterär salong Over the Rainbow

Författarsamtal med fokus på HBTQ-litteratur, på Stadsbibliotekets trappscen.

- Datumen har passerat för detta arrangemang -

Programserien Litterär salong Over the Rainbow med Lars Gårdfeldt har funnits i snart tio år. Genom författarsamtalen vill Lars fördjupa kunskapen kring hbtq-litteraturen och visa på bredden på det som ges ut.

I samarbete med Stadbiblioteket och Sensus

I Stadsbibliotektets program kan du läsa mer om hur verksamheten utvecklats genom åren och nu har en given plats i bibblans program.

”Komma-ut-processen är väldigt svår för många. I och med att dessa samtal hålls på Stadsbiblioteket blir det möjligt att gå och lyssna, ta del och känna samhörighet under skenet av att vara allmänt kulturintresserad.”

citat ur intervju med Lars Gårdfeldt i Bibblans program. Text: Lena Lind Brynstedt.

Filmträffen

En känsla, en person och en scen är startpunkten för samtalet i filmgruppen. Tala film – tala liv!

16 juni - Fredrik Ekelund

Författarsamtal med Fredrik Ekelund. Foto: Emelie Asplund

16 juni, kl. 14:00  PÅ STADSBIBLIOTEKETS TRAPPSCEN

rästen och HBTQ-aktivisten Lars Gårdfeldt möter författaren Fredrik Ekelund som i sin bok Q kommit ut som transvestit.

16 juni -  Khaled Alesmael

Författarsamtal med Khaled Alesmae.

16 juni, kl. 15:30 på Stadsbibliotekets Trappscen

Prästen Pontus Bäckström pratar med författaren och journalisten Khaled Alesmael från Syrien. I debutromanen Selamlik skildrar han en homosexuell mans resa från krig och erotisk kärlek i Damaskus till ett asylboende i småländska Åseda.

13 juni - Mian Lodalen

Torsdag 13 juni, kl. 18:45 på Stadsbibliotekets trappscen

Prästen och HBTQ-aktivisten Lars Gårdfeldt och författaren Mian Lodalen i ett öppenhjärtligt, allvarligt och dråpligt samtal om homolivet efter 50.

Mian Lodalen är aktuell med antologin Vi måste prata om 50.

Kalle Holmqvist - Frans och Lars

7 maj, kl. 18 på Stadsbiblioteket

Litterär salong Over the Rainbow - Författarsamtal under ledning av Lars Gårdfeldt. Foto: Anders Härnqvist

Ett samtal mellan Kalle Holmqvist, författaren till romanen Frans och Lars – kärlek och klasskamp på 1890-talet och Lars Gårdfeldt, HBTQ-aktivist och präst i Masthuggs församling.

Kalle Holmqvist är historiker och skribent. Han har gett ut böcker både för barn och för vuxna, och skriver även på Aftonbladets kultursidor.

Tiina Rosenberg - HBTQ spelar roll

9 APRIL, kl. 18 på Stadsbiblioteket

Litterär salong Over the Rainbow - Författarsamtal under ledning av Lars Gårdfeldt. Foto: Eva Dalin

Ett samtal mellan Tiina Rosenberg, författaren till HBTQ spelar roll: Mellan garderob och kanon och Lars Gårdfeldt, HBTQ-aktivist och präst i Masthuggs församling.

Tiina Rosenberg är professor i teatervetenskap vid Stockholms universitet och genusforskare. Hennes forskning är omfattande och hon har skrivit flera böcker om scenkonst, feminism och queerteori.

Aleksa Lundberg - Bögtjejen

5 MARS, kl. 18  på Stadsbiblioteket

Litterär salong Over the Rainbow - författarsamtal med Lars Gårdfeldt Foto: Casia Bromberg

Ett samtal mellan Aleksa Lundberg, författare till romanen Bögtjejen och Lars Gårdfeldt, HBTQ-aktivist och präst i Masthuggs församling.

Aleksa Lundberg är skådespelare, journalist, regissör, dramatiker och debattör. Bögtjejen är hennes debut.