Foto: Ronald Eek

Drop-in vigsel

Masthuggskyrkan har i flera år bjudit in till drop-in vigsel på nyårsafton, men också vid andra tillfällen - något som blivit mycket uppskattat!

Alla tider är bokade.

På grund av de aktuella restriktionerna kan varje vigselpar endast ta med 4 gäster.

”Ja!” helt enkelt 

En vigsel kan se ut på många olika sätt. Vissa gillar att planera och slå på stort, för andra blir alla val ett hinder och gör att det istället inte blir av. På drop-in vigsel räcker det att ni bestämt er för varandra. 

...jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt...

Giltig hindersprövning

Ni behöver ta med giltig legitimation och giltig hindersprövning från Skatteverket i Sverige. Minst en av er behöver vara medlem i Svenska kyrkan. (Det kan du bli på plats om du inte redan är det.)

Såhär går det till

boka tid

För att undvika trängsel i kyrkan behöver ni boka en tid för er vigsel. Tillgängliga tider är:

kl. 11.00, 12.00, 13.00, 14.00, 15.00 och 16.00

Vi viger tre par per timma. Tre par kan alltså boka in sig till varje klockslag.

Maila er anmälan till Marika Palmdahl.

förberett för er i kyrkan

När ni kommer till kyrkan går till det främre glasrummet på höger sida, Margareta Brandby Cöster-rummet. Där står ett bord dukat till er med bubbel, frukt och choklad. Om ni har barn med er så är de också med er vid bordet. Andra eventuella gäster väntar i kyrkorummet. 

Ni fyller i ett formulär med personuppgifter och visar upp hindersprövning som ni tagit med er. 

Bibelord och musik

Under tiden ni väntar på er tur, får ni välja ett bibelord och ett instrumentalt musikstycke från en lista.

Er tur

Innan det är er tur får ni bekanta er med er vigselpräst för ett kortare samtal om vigseln och överlämnande av hindersprövning och era önskemål för vigseln.

Väntetiden blir max 45 min.

Vigsel

Vigseln är en enkel och fin ceremoni som tar cirka femton minuter. Era eventuella gäster är med i kyrkan.

Ni är nu äkta makar!

Ni får med er vigselbevis och fortsätter nyårsafton på egen hand. Prästen tar hand om registrering hos Skatteverket. 

Vanliga frågor

FÅR VEM SOM HELST GIFTA SIG UNDER DROP-IN?

Alla är välkomna, med förutsättning att ni tar med er en giltigt hindersprövning från Skatteverket, giltiga id-handlingar och att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan. Du kan bli medlem på plats.

Vilken musik spelas?

Ni får välja musikstycke på plats. Våra musiker har satt ihop en lista med en mix av traditionella brudmarcher på orgel och kärleksballader på flygel. 

Får vi ha med oss gäster?

Detta speciella år råder vi er att endast ta med ett mycket litet antal gäster, max 15 personer. Tänk på att era gäster får uppleva också de andra parens vigsel och att ni som par får vara beredda på att det kan vara gäster till andra brudpar i kyrkan.

Måste vi ha ”bröllopskläder”?

Fri klädsel! 

Hur skaffar man hindersprövning?

Ni ansöker om hindersprövning hos Skatteverket. Det är viktigt att ni lämnar in er ansökan till Skatteverket i god tid före vigseln, utan den på plats kan vi inte hjälpa er. 

Har du andra frågor? Kontakta Marika!

Marika  Palmdahl

Marika Palmdahl

Masthuggs församling

Församlingsherde, Präst

Vigsel i Masthuggskyrkan. Foto: Ronald Eek

Media om Drop in-vigsel 31/12 2018

"Drop-in vigsel under nyår populärt"

Marika Palmdahl medverkar i Sveriges Radio P4 Göteborg. Publicerat fredag 28 december 2018 kl 14.04

"Drop-in-vigsel i Masthuggskyrkan drar fullt hus"

P4 Göteborg reportage på plats i Masthuggskyrkan. Publicerat måndag 31 december 2018 kl 13.49