Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige är församlingens högsta beslutande organ. Mer om vad kyrkofullmäktige i Bygdeå församling gör och vilka ledamöterna är kan du läsa här.

Ledamöter för mandatperioden 2022-2025

Ordinarie ledamöte

Östen Lindberg (C), ordförande
070-296 74 90, osten.lindberg@outlook.com

Eva Jonasson (S), vice ordförande
070-626 43 76, eajn@robertsfors.se

Jan-Olof Lundström, (POSK), 2:e vice ordförande
070-664 61 46, jan_glof@telia.com

Per Boström Johansson (S)
Josefin Elvinsson, (S)

Ylva martinsson (POSK)
Peder Öberg (POSK)
Signar Danielsson (POSK)

Det är till kyrkofullmäktige vi som församlingsbor röstar i den lokala delen av kyrkovalet. En enkel jämförelse skulle kunna vara att kyrkofullmäktige är ungefär som församlingens riksdag.

Kyrkofullmäktige beslutar bland annat om församlingens mål och riktlinjer. De tar också beslut om församlingens budget, kyrkoavgift, årsredovisningar och församlingsinstruktionen.

Vanligtvis sammanträder kyrkofullmäktige två gånger per år, en gång på våren och en gång på hösten. Dessa möten är offentliga, som församlingsbo har du med andra ord möjlighet att sitta med och lyssna för att bilda dig en egen uppfattning om vad som beslutas och vad de olika nomneringsgrupperna står för.

En viktig uppgift för kyrkofullmäktige är också att utse kyrkoråd och nämnder.  som har till uppgift att se till att församlingens löpande verksamheten sköts och utvecklas utifrån kyrkoordningen.