Byarums pastorats ansvar för personuppgiftsbehandling

Inom Svenska kyrkan är respektive församling/pastorat personuppgiftsansvarig för sin behandling av personuppgifter och ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med gällande lagstiftning. Är du intresserad av hur organisationen Svenska kyrkan (nationell nivå) behandlar dina personuppgifter, dvs inte en enskild församling, hänvisar vi till Svenska kyrkan på nationell nivå.

Pastoratet styrs av kyrkorådet, som också är ytterst ansvarig för pastoratets/församlingarnas personuppgiftsbehandling. Pastoratets verksamhet leds av kyrkoherden. Pastoratet består av församlingarna Byarum-Bondstorp och Svenarum.

Det är viktigt för oss att våra medlemmar och andra som kommer i kontakt med oss är medvetna om vilka personuppgifter vi samlar in och hur vi behandlar dessa. Som personuppgiftsansvarig är det pastoratets ansvar att se till att dina uppgifter hanteras på ett korrekt och säkert sätt i enlighet med tillämplig lagstiftning. Pastoratet är personuppgiftsansvarig för bland annat behandlingar i följande processer:

• i olika kontakter och möten med församlingen, till exempel när kyrkliga handlingar genomförs (dop, konfirmation, vigsel och begravningsgudstjänster).
  • i diakonverksamhet och annan social verksamhet.
  • i olika grupper (till exempel i barn- och ungdomsverksamhet och körer).
  • vid evenemang (till exempel konserter).
  • när församlingen förvaltar sina egendomar och fonder.
  • vid rekrytering av medarbetare.