stämningsfull bild av granhäck i dimmigt morgonljus

Inte vilken häck som helst!

Den här granhäcken nyplanterades på Stora Tuna kyrkogård år 2003 och är 165 meter lång. För att häcken ska hålla sig fin behöver den frisering och omtanke. Lena Hjort, kyrkogårdsarbetare/kartansvarig var med och planterade och hon har stor del i att den är så fin.

Lena klipper granhäcken

På Stora Tuna kyrkogård finns 6650 löpmeter häck!

Granhäcken runt kyrkogården

Tio olika sorter!

Måbär är den vanligaste sorten med 2200 löpmeter tätt följd av Häggmispel med 1900 löpmeter. Totalt är det ca 1000 meter granhäck. Övriga cirka 1500 löpmeter består av Aronia, Oxbär, Hagtorn, Ölandstok, Oxel, olika sorters Spirea, och Snöbär.

Lena lovordar den nya, batteridrivna häcksaxen. Inga avgaser, lättstartad, minimalt med vibrationer, dubbelsvärd plus att handtaget kan vinklas 90 grader. – Det ger betydligt fler möjligheter att klippa häcken på ett bra sätt.

Närbild på Lena när hon klipper granhäck