Luleå stifts biskop Åsa Nyström.
Foto: Emma Berkman

Möt Luleå stifts nya biskop

Nyhet Publicerad Ändrad

Under hösten besöker biskop Åsa Nyström alla sex kontrakt inom Luleå stift. Varje konvent avslutas med en öppen församlingskväll och gudstjänst.

Under hösten hålls kontraktskonvent i samtliga kontrakt inom Luleå stift, och biskop Åsa Nyström är en given gäst på dem alla. Varje konvent kommer att innehålla tre sorters samlingar: för kyrkoherdarna, för vigningstjänsten och för alla intresserade vid en öppen församlingskväll och gudstjänst.

– En viktig punkt för mig som ny biskop är att få åka ut i stiftet och träffa folk så fort som möjligt. Därför är jag glad över höstens kontraktskonvent där jag både får möta vigningstjänsten på dagen och alla som vill på kvällen. Jag hoppas att så många som möjligt kan vara med, säger Åsa Nyström.

Sex träffar på tre månader

20 september
Södra Västerbottens kontrakt träffas i Umeå stad på dagen, och i Mariakyrkan på eftermiddag och kväll.

24 september
Lule kontrakt träffas i Boden på dagen, och i Gammelstad på kvällen.

Kl 18.30 hålls en Församlingskväll med Åsa Nyström i Petrigården, Gammelstad. Som avslutning på kvällen firas Veckomässa i Nederluleå kyrka kl 20.

25 september
Skellefte kontrakt träffas på Stiftsgården på dagen, och i Skellefteå lands på kvällen.

19 oktober
Södra Lapplands kontrakt träffas i Lycksele.

15 november
Norra Norrbottens kontrakt träffas i Haparanda.

26 november
Pite kontrakt träffas i Hortlax.