Ansiktet av en ung kvinna.
Foto: Linda Mickelsson

#metoo

Nyhet Publicerad Ändrad

Har du blivit utsatt för sexuella övergrepp eller trakasserier? Har debatten kring #metoo rört upp smärtsamma minnen? Behöver du någon att prata med?

Boka ett enskilt samtal
Du är varmt välkommen att boka en tid hos någon av våra präster eller diakoner. De är utbildade och erfarna i att möta människor i samtal. De har tystnadsplikt och samtalen är kostnadsfria.

Prata med jourhavande präst
Jourhavande präst finns tillgänglig på telefon 112  kl 21-06. Du kan även skriva ett digitalt brev eller chatta med jourhavande präst.
Klicka här för att komma till webben för jourhavande präst

Diakoner

Präster

Kontaktpersoner i händelse av sexuella övergrepp

Luleå stifts kontaktpersoner finns till för dig som blivit utsatt för övergrepp i kyrkliga miljöer. Ingen anställd, förtroendevald eller ideell medarbetare i Svenska kyrkan har rätt att utnyttja andras tillit för att tillfredsställa sina egna känslomässiga behov. Alla som kommer till kyrkan har rätt att bli bemötta med respekt för sin personliga integritet. Svenska kyrkan vill ta detta på allvar och stödja den som har blivit utsatt för övergrepp i kyrkliga miljöer. Därför har kontaktpersoner för dessa utsetts i varje stift.

Kontaktpersonerna är beredda att lyssna till berättelser om smärtsamma erfarenheter, ge stöd till egna beslut och förmedla kontakter till myndigheter och andra organisationer med erfarenhet av dessa situationer.

Luleå stifts kontaktpersoner
      Carina Johansson