Edefors kyrka på våren.

Edefors kyrka

Edefors vackra träkyrka har sin alldeles egna unika historia.

Edefors sockens första kyrka invigdes 1888 men ödalades av en häftig och oförklarlig brand i maj 1918. Det var en stor kyrka med plats för ca 1 000 personer. Den nya kyrkan invigdes midsommardagen 1928 och blev  betydligt mindre än den första, den har idag ca 300 sittplatser. Arkitekt var John Åkerlund från Stockholm och byggmästare Uno Lindgren från Svartbäcken.

Vid en ommålning på 1950-talet fick kyrkan sin nuvarande vita exteriöra färg, tidigare var den rödbrun. Kyrkan har en altartavla och tillika ljuskronor tillverkade av bygdens son Valdemar Granlund. Taket har målningar av apostlarna men även bilder av djur vilka har olika kristna symboler. Målningarna är utförda av Stockholmsarkitekten Erik Jerkhe.

Kyrkans gamla läktarorgel av Elis Alm, Norsjö ersattes 1969 med en ny 15-stämmors, som liksom den lilla kororgeln från 1953 är byggd av Grönlunds Orgelbyggeri i Gammelstad.

Välkommen in!

Edefors kyrka har öppet 9-15 varje vardag hela sommaren för bön, ljuständning eller bara en stilla stund.

Vi som jobbar här