Morgonmässa

Tisdagar kl 8.30 i Bergakyrkan

Varje tisdagmorgon är det en kort morgonmässa i Bergakyrkan kl 8.30.

Under vecka 26 ( 25 juni) - 27 (27 augusti) pausar vi morgonmässan. Kyrkan är öppen 9-15.30 varje vardag. Välkomna in!

 

Morgonmässa den 7 maj. Präst Anna Lähnn.

Bibelläsning: Lukas evangelium 18:1-8

 

Betraktelse: 

”När ni ber skall ni inte rabbla tomma ord som hedningarna; de tror att de skall bli bönhörda för de många ordens skull. Gör inte som de, ty er Fader vet vad ni behöver redan innan ni har bett Honom om det. Så säger Jesus i Bergspredikan i Matteus evangeliums sjätte kapitel. 

Så när Jesus använder bilden av en domare, som hellre håller sig väl med de rika och mäktiga, än att ge en fattig änka det hon hade rätt till… Så är det inte för att Gud står med ett timglas, och inte ger oss det vi behöver, om vi inte har bett tillräckligt länge, tills sanden har runnit ner. För Gud är inte en godtycklig despot. Gud är vår Far, som älskar oss, och som vet vad vi behöver, redan innan vi har börjat be om det. 

Den tro som Jesus talar om, när Han undrar, om Människosonen kommer att finna någon tro när Han kommer. Det handlar inte, det är jag övertygad om, att vår tro ska vara stor nog för att räcka till. Utan tro i betydelsen tillit. Kan vi behålla tilliten till att Gud älskar oss och vill oss väl, även när livet går upp och ner och vi inte ser bönesvaret på en gång, eller det inte kommer precis på det sätt som vi hade tänkt oss? 

Det har hänt mer än en gång, att jag har varit arg, ledsen och besviken på Gud, för att det inte har blivit som jag har bett och önskat. Och sedan har det blivit ännu bättre, på ett annat sätt. 

Att våga vila i tilliten, att vänta ett litet tag på att döma situationen, att minnas att den bön som Jesus lärt oss, den börjar med det viktigaste vi vet: att Gud är Vår Fader, och vi är Hans älskade barn. 

Amen.