Foto: Krister Hagman

Gravskick i Bjärreds församling

Bjärreds församling har fem kyrkogårdar om man räknar in kolerakyrkogården. På alla utom på kolerakyrkogården kan man gravsätta sina kära. Nuförtiden kan man välja på flera olika sätt att gravsättas på. Förutom de traditionella sätten som kistgrav och urngrav så har det kommit till en del nya. På våra kyrkogårdar finns dessa alternativ:

Kistgrav. I en kistgrav läggs kroppen i en träkista och sänks ned i en 1,80 m djup grav vilken sedan skottas igen. En kulle lämnas kvar över graven för att sakta sjunka ihop medan graven stabiliserar sig. Med en kistgrav har man själv ansvar för att hålla gravplatsen i vårdat skick. Gravplatsen är hela ytan, inte bara planteringsområdet. Kistgravplats är utan kostnad. Detta brukar kallas ”jordbegravning”.

Vid andra gravskick än kistgrav transporteras kistan in till Lunds krematorium där den bränns till aska. Sedan läggs askan i en urna av olika utföranden och material. Den kan också läggas i en kartong.

Urngrav. Urnan sätts ned på kyrkogården i ett djup av 70 cm. Även här har man själv ansvar för att gravplatsen ser vårdad ut. Urngravplats är utan kostnad.

Minneslund. Detta är ett anonymt och kollektivt gravskick utan gravrätt. Minneslunden är ett större grönområde på en avgränsad plats på kyrkogården. Som anhörig får man inte vara med vid gravsättningen och man får heller inte reda på var askan är nergrävd. När askan är nedsatt meddelas detta via ett minnesbrev som församlingen skickar hem till närmast anhörig. Här ansvarar kyrkogårdsförvaltningen för att området är välvårdat. Man kan ställa ljus och blommor på speciellt anvisad plats. Minneslund är utan kostnad.

Askgravlund. I en askgravlund gravsätts man som på minneslund,
men här får anhöriga vara med vid urnnedsättningen. En namnbricka sätts upp på en stenpelare. Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar, liksom i minneslunden, för att området är välvårdat. Man ställer ljus och blommor på speciellt anvisad plats. Askgravlund har en engångskostnad, vilket bekostar en namnbricka som tas ned efter 25 år. Askgravlund är utan gravrätt.

Askgravplats. En askgravplats påminner i mycket av en urngrav men här beställer man en gravsten och skötsel för 25 år. Den har begränsad gravrätt och kan förlängas. Man får bara sätta ned en vas med blommor vid graven, all annan utsmyckning sker av förvaltningen. Man får själv bekosta ingraveringen av namn och årtal i stenen. Askgravplats har en engångskostnad för i vilket ingår skötsel för 25 år samt en gravsten.

Hitta gravplatsen
Söker du en särskild gravplats?
Här hittar du länkar till sidan där du kan leta vidare efter graven.
www.gravar.se

Ansvaret för all verksamhet som hänförs till kyrkogården är Bjärreds församling och
kostnaderna täcks av den gemensamma begravningsavgift som alla
betalar via skattsedeln.