En stor begravningsbukett ligger utomhus på marken.
Foto: Alex & Martin /Ikon

Begravningsceremoni för den som inte tillhör Svenska kyrkan

Om man inte tillhör Svenska kyrkan men ändå vill ha en begravningsceremoni kan denna ordnas som en borgerlig begravningsceremoni. En borgerlig ceremoni kan hållas varhelst de anhöriga önskar och platsen är lämplig. Den borgerliga ceremonin är helt fri till sin form. Det finns borgerliga begravningsförrättare om man önskar hjälp med utformning och förrättandet av begravningsceremonin.
Om man tillhör en annan kyrka än Svenska kyrkan eller något annat religiöst trossamfund ordnas i regel begravningsceremonin i samarbete med detta samfund och dess företrädare, t ex den lokale imamen, rabbinen, prästen/pastorn, eller någon annan som är behjälplig vid begravningsceremonier i det enskilda samfundet.