Brudbar som håller varandras händer
Foto: Joakim Carlström / IKON

Vigsel och bröllop i Berlin

”Gud är gränslös i sin kärlek, i sin skaparfantasi. Fågelns dun och solens kärna är hans verk och så är vi. När det mörknar över jorden när det skymmer i vårt hus skaparkraft vill Herren ge oss, mod och lust att tända ljus.” (Sv. Psalm 411:2)

Löften och bytandet av ringar under en vigsel i Svenska kyrkan i Berlin. Foto: Karin Rydén Thomas

Under året kommer många par till Berlin för att gifta sig här hos oss i Svenska Victoriaförsamlingen.
Ibland är det storslagna vigselgudstjänster men vanligare här är den lilla vigseln med endast paret och kanske den närmaste familjen närvarande.
 Stort eller litet spelar ingen roll, då vigseln är en markering att vi hör ihop, att vi tror på vår kärlek och att vi vill leva vårt liv tillsammans och berätta det för hela världen.
Inför vigseln har paret kontakt med präst och musiker för att planera hur just deras vigsel ska utformas. Efter vigseln bjuds på ett glas sekt för att fira livsfesten och bröllopet! amanda.gasser@svenskakyrkan.se+49 30 86 49 590

Här följer lite allmän information om vigsel i Svenska kyrkan i Berlin.

Undantaget i Tyskland är att vi endast får viga två svenska medborgare.

Bor ni i Sverige behöver ni ha med er:
°Hindersprövning; som ni får från Skatteverket
°Vigselintyg för vigsel i Svenska kyrkan; som ni får från Skatteverket
(inte ett vigselintyg för att gifta er inför ” foreign authority”)
°Vigselblankett; som ni får från er församling i Sverige.
En av er måste vara medlem i Svenska kyrkan.

Bor ni utomlands (inte i Sverige) behöver ni ha med er:
°Hindersprövning; som ni får från den svenska Ambassaden
°Vigselblankett; från er senaste församling i Sverige.
En av er måste vara medlem i Svenska kyrkan.

Man kan också välja att vigas utomhus i vår vackra park. Foto: Amanda Gasser

Är ni är ute i god tid med planeringen är det viktigt att inte hindersprövningen hinner bli för gammal! Hindersprövningen gäller i fyra månader.

Det kostar 500 Euro att vigas här i Svenska kyrkan i Berlin och ni får en faktura efter att vigseldatumet bekräftats.

Bokning och förfrågning görs till expeditionen på berlin@svenskakyrkan.se
tel +49 30 86 495 90

Med kyrkoherden Pamela Garpefors eller komminister Ina Lindgren planerar ni  vigselgudstjänsten
pamela.garpefors@svenskakyrkan.se +49 173 19 233 24
katarina.ina.lindgren@svenskakyrkan.se +49 173 19 233 26

Vår kyrkomusiker Sofia Falk svarar gärna på frågor kring musiken under vigselgudstjänsten.  sofia.falk@svenskakyrkan.se +49 173 515 05 76

Välkommen att vigas i vår lugna oas mitt i storstaden!

Foto: Amanda Gasser

Svenska Victoriaförsamlingen arbetar med ett eget Cateringbolag som lagar all mat på plats i det fullt utrustade köket. Vad sägs om en mottagning ute i församlingens egna park med bubbel och snittar? För mer information och prisförslag, kontakta duktiga husmor och kock kerstin.nilsson3@svenskakyrkan.se.