Foto: Magnus Aronson / IKON

Medlem i Victoriaförsamlingen

Vill du vara medlem i Svenska Victoriaförsamlingen?

Vad roligt! Du är varmt välkommen!

Svenska Victoriaförsamlingen i Berlin har sedan 1903 varit en aktiv kyrka för svenskar i Berlin. Församlingen ser sig som en öppen folkkyrka dit alla är välkomna.
Svenska Victoriaförsamlingen är en levande mötesplats.

Församlingen har förutom det religiösa och kyrkliga arbetet också känt sig ansvarig för att värna, vårda och erbjuda svenskt språk, svenska traditioner och svensk kultur. Vi tar fasta på Svenska kyrkan i utlandets slogan att vara: Som hemma fast utomlands.

Varför ska jag betala medlemsavgift till Svenska kyrkan i Berlin?
• för att Du vill ha kvar en Svensk kyrka i Berlin
• för att Du vill kunna vigas och döpa dina barn.
• för att Du vill ha någonstans att ty dig i livets "gränssituationer": födelse, död, sorg och förtvivlan
• för att ha tillgång till det svenska biblioteket med en mängd svenska barn- och vuxenlitteratur samt tidskrifter
• för att finna gemenskap, i firandet av kristna högtider och svenska traditioner tillsammans
• för att här finns ett lyssnande öra som också har tystnadsplikt
• för att Du behövs, och vårt starkaste behov är just att behövas. Vi behöver Dig!

Skriv ut och fyll i den här blanketten som du lägger i brevlådan i caféet i kyrkan eller direkt till expeditionen. Du kan naturligtvis även scanna in den och berlin@svenskakyrkan.se eller med posten.
Det finns två olika sätt att stödja församlingen ekonomiskt:

Medlemsavgift till Schwedische Victoriagemeinde e.V.
Du som inte betalar tysk Kirchensteuer till EKBO (Evangelische Kirche Berlin-Brandenburg-schlesiche Oberlausitz), eller du som betalar kyrkoavgift i Sverige, kan stödja Svenska kyrkan i Berlin genom att betala en medlemsavgift till oss.
Medlemsavgiften 2024 är:
30 €  för pensionärer, studenter och "Sozialhilfeempfänger"
50 €  för enskilda personer
80 €  för familjer (upp till två vuxna + ev. barn under 18 år)
Ungdomar som endast är i Berlin ett halvår, betalar halv årsavgift.

(Medlemsavgift beslutad på kyrkostämman i november 2023)

Medlemsavgift kan sättas in på följande konto. Skriv namn, adress och att det gäller medlemsavgift 2024.

Commerzbank
Schwedische Victoria-Gemeinde e.V.
IBAN  DE87100800000433350000
BIC DRESDEFF100

Kirchensteuer
Du som betalar Kirchensteuer till EKBO (Evangelische Kirche Berlin-Brandenburg-schlesische Oberlausitz) i Berlin kan låta ett understöd från EKBO gå till Svenska kyrkan i Berlin. Genom vårt avtal med EKBO är detta möjligt i ett par år till. Kontakta Amanda Gasser på församlingsexpeditionen om du vill att detta skall ske. amanda.gasser@svenskakyrkan.se

Att vara kyrka och församling kan innebära så många olika saker, men vi får aldrig glömma varför vi finns till.
Enligt kyrkoordningen är församlingens grundläggande uppgift: att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Syftet är att människor skall komma till tro på Kristus och leva i tro, en kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas. Allt annat som församlingen utför är stöd för och en konsekvens av denna grundläggande uppgift.

Tack för ditt stöd!

Vill du på ett enkelt sätt betala din medlemsavgift kan du begära att den dras direkt från ditt konto med sk autogiro (Lastschriftsverfahren). Hör av dig till expeditionen under berlin@svenskakyrkan.se eller 030-8649590 om du vill göra det.

Vi kan ge ett sk "Mitgliedsbeitagsbestätigung" för Din deklaration. Då medlemsavgiften understiger 200 euro behöver den tyska skattemyndigheten ingen Mitgliedsbeitragsbestätigung utan accepterar ett kvitto eller en överföringsbekräftelse.

Bei eine Mitgliedsbeitrag, können wir eine Zuwendungsbestätigung ausstellen.
Auf eine Zuwendungsbestätigung der Gemeinde kann verzichtet werden, wenn die Zuwendung 200 Euro nicht übersteigt. Die Finanzämter erkennen den Bareinzahlungsbeleg oder die Buchungsbestätigung des Kreditinstituts als Quittung an.

Som medlem i församlingen kan du bland annat låna böcker och filmer i församlingsbiblioteket, sjunga i någon av körerna, väva i vävstugan, delta i läsgruppen Läslysten, Syföreningen, Öppna förskolan och Ung i Berlin.

Dataskyddsförordningen - GDPR

Den 25 maj 2018 trädde den nya Dataskyddsförordningen i kraft, även kallad GDPR (General Data Protection Regulation). Den nya förordningen gäller i hela EU och syftar till att stärka skyddet för den enskilda individen vid behandling av personuppgifter. För oss inom Svenska kyrkan i Berlin är det viktigt att du ska känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter.  Vi skyddar den information som du anförtror oss med, samt följer de lagar och regler som finns för att skydda din integritet.

Musiken och körerna

Välkommen våren 2024

Biblioteket

Svenska böcker, nya och gamla, kan man låna i församlingsbiblioteket – om man är församlingsmedlem (eller betalar en Spende i samma storlek som årsavgiften).

Öppna förskolan - tisdagar och torsdagar

Gruppen där vi sjunger odödliga hits som ”Imse Vimse Spindel” och ”Bä bä vita lamm”

Syföreningen

Victoriaförsamlingens syförening består av ett 20-tal damer som vill träffas, prata svenska och göra något för församlingen.

Ge en gåva

Spende