Foto: Gustaf Hellsing /IKON

Livsslutet - Begravning

”Som liljan på sin äng, om fågeln högt i skyn, som stjärnan i sin rymd, så är jag till i dig. Du mäter alla mina år, du räknar mina huvudhår. Jag växer i din närhets land, du bär mig i din hand. ” (Sv. Psalm 798:1)

Riten bär oss genom hela livet. Så även när livet tagit slut.
Gud, som vill liv och lust, är med och delar sorg och saknad.

I begravningsgudstjänsten får vi tillfälle att både tacka för det liv som varit och att ta farväl. Kanske viktigast av allt, vi får lämna den döde i Guds kärleksfulla händer.
På Svenska Victoriaförsamlingen ordnar vi begravningsgudstjänst eller minnesgudstjänst allt efter läge och önskemål. Vi kan också erbjuda tvåspråkig begravning när det efterfrågas.
Vi har ingen egen kyrkogård i anslutning till kyrkan men vill man ha gravsättning här i Berlin kan vi förmedla en kontakt med  Südwestkirchhof Stahnsdorf där det finns ett svenskt gravkvarter - Schwedenblock.

Vill man hyra lokal för begravningskaffe finns den möjligheten.
Begravning bokas via berlin@svenskakyrkan.se eller genom att ringa till församlingsexpeditionen 030- 86 49 590.

Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

En VÄGLEDNING vid mitt dödsfall och begravning

Genom att skriva ner dina önskningar inför ditt eget dödsfall ger Du Dina anhöriga en möjlighet att skapa en vacker och för dem minnesvärd begravning. För den som vet med sig att de efterlevande kan ha olika uppfattningar om det som rör begravningen kan detta vara ett sätt att hjälpa.

Begravning

Jag önskar helst

⃝           Jordbegravning

⃝           Kremering

⃝           Att mina nära ska besluta

Jag önskar helst bli begravd

⃝           Där jag bor

⃝           På Schwedenblock på Südwestkirchhof Stahnsdorf

⃝           I Sverige  (kyrkogård, minneslund etc.)

Begravningsceremoni

Jag vill begravas

⃝           Enligt Svenska kyrkans ordning

⃝           Enligt (EKD) tyska kyrkans ordning

⃝           Borgerlig begravning

⃝           Jag vill att mina nära ska besluta

Mina favoritpsalmer/dikter/bibelord/musik som ni gärna får använda:

Personligt avsked

⃝                        I Svenska kyrkan är det vanligt att man gör en ”paying of respect” dvs. man har en liten blomma med sig (eller som de anhöriga ombesörjer) som man vid ett särskilt tillfälle i begravningen är inbjuden att gå fram och lägga på kistan. Detta är något som kan ske vid tyska begravningar, om man så önskar.

Övrigt

Annons

⃝           Jag vill gärna ha annons/annonser i

Annat som kan vara bra att skriva några rader om

Abonnemang, prenumerationer, medlemskap, testamente, bankfack, lösenord och koder, nycklar och reservnycklar. Särskilda personer som inte ska glömmas vid dödsfallet.