Diakoni är kristen tro omsatt i praktisk handling. Ett socialt och psykologiskt stödjande arbete utifrån en kristen grundsyn på medmänniskan.

Stöd och samtal

Vistelsen utomlands blir inte alltid som tänkt. När det oväntade inträffar kan vi i Svenska kyrkan möta dig med stöd, samtal, besök i hemmet, på hotellet, på sjukhus eller i fängelse. Tveka inte att ta kontakt med oss!

SÅ KAN KYRKAN STÖTTA DIG

Ibland inträffar saker i livet som gör att vi behöver stöd, särskilt om vi är utomlands utan samma nätverk som i hemlandet. Kyrkan erbjuder på olika sätt stöd och samtal.

Nattetid? (kl.21-06)
Du kan chatta med en jourhavande präst. (mån-tors kl. 20-24) Gå in på denna webbsidan www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast och klicka sedan på "Starta chatten".

Behöver du stöd lokalt i Berlin kan du ringa till någon av församlingens präster.

Vi är en liten församling och kan inte alltid svara genast.
I akuta konsulära ärenden, kontakta Svenska ambassaden i Berlin på telefon: +4930 50 50 60 eller UD:s konsulära jour:+468 405 50 05

PRATA MED EN PRÄST

När livet är svårt kan det hjälpa att samtala med någon, vilket ofta känns mest naturligt på sitt modersmål. Sprid gärna vidare att du eller någon du känner är välkomman att kontakta någon av våra präster för samtal i Berlin.
Pamela (Tfn +491731923324
Ina (Tfn +491731923326)

För präster är tron på Gud självklar, men du behöver inte tillhöra Svenska kyrkan eller vara troende. Du får – men behöver inte – prata om Gud, läsa Bibeln eller be när du talar med en präst eller diakon.
Kanske vill du bikta dig. Bikt innebär att du får ta emot Guds förlåtelse och du får hjälp att förlåta dig själv för något som tynger dig.
Du kan få samtalsstöd via telefon, digitalt eller i ett möte.
Vid bikt och enskild själavård har prästen absolut tystnadsplikt. Det finns inga undantag från tystnadsplikten.

Svenska kyrkan i Tyskland

Svenska kyrkan i Utlandet finns på fyra platser i Tyskland. Se vilken som finns närmast dig!

En sommarhälsning

Nu har det gått ett år och drygt två veckor sedan mitt lilla mirakel kom till världen. När han fyllde 1 år den 27e maj kunde jag minnas hur jag kände den dagen. Jag var livrädd och överlycklig på samma gång.
Jag är för evigt tacksam för den hjälp ni gav mig då jag inte visste vad jag skulle ta mig till!
Ett år har gått och har varit kantat av många och långa läkarbesök. Vid hans födelsedag så fick vi iallafall besked att han är en stark och frisk liten kille och att vi kan börja leva som "vanligt". Jag är så lycklig!! Det passade perfekt att jag bokat dop dagen efter, så den 28 maj döptes han!

Svenska kyrkan i utlandet

När man är ute och reser kan det kännas skönt att veta att det finns någon att prata med.

På ett fyrtiotal orter runtom i världen finns en öppen dörr till gemenskap och andakt. På ytterligare nära åttio platser firas regelbundna gudstjänster. Ambulerande präster finns i Asien, Afrika och Latinamerika.