Foto: Fairtrade Sverige

Fairtrade

Svenska kyrkan driver frågan om rättvis handel genom bland annat Fairtrade. Fairtrade-systemet syftar till att skapa förutsättningar för anständiga villkor i produktionen av varor som importeras till Sverige. Genom Fairtrade förbättras villkoren för hushåll som är beroende av jordbruket som inkomstkälla.

Fairtrade-märkta varor säkerställer att priset som betalas för till exempel kaffe eller bananer täcker produktionskostnaderna med råge, vilket skyddar utsatta jordbrukssamhällen från de instabila världsmarknadspriserna. Fairtrade-premien, som ingår i priset som konsumenten betalar i butik, används till att finansiera sociala investeringar i kooperativen, som skolor och hälsoinsatser.

Som medlem i föreningen för Fairtrade i Sverige och delägare i Fairtrade AB bidrar Svenska kyrkan till en ökad efterfråga på certifierade varor. Det sker dels genom satsningar gentemot konsumenter, dels genom att kyrkor kan Fairtrade-diplomera sig och bidra till ökad efterfrågan i församlingen och närsamhället.

Ett ytterligare prispåslag för ekocertifierade produkter bidrar till att många kooperativ ställer om till ekologisk produktion. Drygt hälften av producentorganisationerna inom Fairtrade-systemet är idag dubbelcertifierade, det vill säga både enligt Fairtrades och ekologiska kriterier.

2019 var Svenska kyrkan, genom Fairtrade Sverige, med och startade Ethical Trading Initiative för schyssta villkor i världshandeln.

 

FAIRTRADE I SIFFROR

  • Totalt såldes under 2018 Fairtrade-märkta varor i Sverige till ett värde av 6 miljarder kronor.
  • Varannan ros, var tionde kaffekopp och var sjätte banan som säljs i Sverige idag kommer från en Fairtrade-certifierad odling/koooperativ.
  • 1,65 miljoner odlare och anställda i 74 länder omfattas av Fairtrade.