Diakoni

Duvan kommer med bud om liv. Ringen berättar om Fadern som omsluter allt. Korset berättar om Jesus död och uppståndelse.

Diakoni betyder tjänst och innebär omsorg om människor i livets olika skeden. Den kan också beskrivas som kristen tro omsatt i handling. I dopet är vi alla kallade att tjäna varandra som Jesus gjorde. Diakoni skall därför genomsyra hela församlingens arbete.

I församlingen är det diakonen som har ansvar för den diakonala verksamheten.

Att värna om medmänniskan och hålla människovärdet högt är diakonins uppgift.

Det diakonala arbetet har sin utgångspunkt i det kristna kärleksbudskapet uppsöka, hjälpa och stödja människor i utsatta situationer. I det diakonala uppdraget ligger också uppgiften att reagera på orättvisor i samhället och när människor far illa, att utmana till förändring och ansvarstagande.

I församlingen vill vi skapa miljöer där människor kan mötas, känna gemenskap och dela erfarenheter, men också ges möjlighet att växa och utvecklas.

Dessutom finns det lite mindre, slutna grupper, t.ex. Samtal om sorg, bokcirkel och dialoggrupper.

Det går också bra att komma till oss för enskilda samtal om stort och smått i livet, när du behöver någon att dela med. Vi har tystnadsplikt och för inte journal.

I centrum står den enskilda människan och hennes behov.

Vill du veta mer kontakta:

Gunilla Gottsäter

Diakon

Gunilla Gottsäter

Diakon

Mer om Gunilla Gottsäter

Jag är diakon i församlingen. Mitt arbete består mycket av samtal med människor i livets olika skeden. Det kan vara både enskilda samtal och samtal i grupper. Som diakon har jag naturligtvis tystnadsplikt. Till mina uppgifter hör också att arbeta med att församlingen får vara en plats för gemenskap som t ex i våra öppna träffar dit alla är välkomna.

Anna Kristiansson

Präst

Mer om Anna Kristiansson

Jag är komminister och har tillsammans med vår diakon hand om kontakten med sjukvård och äldreomsorg i Bjärred.Jag håller i pilgrimsvandringar, korta och längre. Jag har så klart också dop, vigslar, begravningar, konfirmander och diverse gudstjänster.