Vitsippor.

Vårens lunchkonserter 2023

• Plats: Mariakyrkan, Ystad

• Tid: lördagar klockan 12

• Entré: fri entré så klart!

• Bra att veta: ingen lunchkonsert den lördag som är påskafton

Februari

• 4 februari: MUSIK FRÅN MONSERRAT
    Ensemble Libre Vermell framför musik från Mariaklostret i Monserrat, Spanien. Musiken från 1300-talet är skriven både för klostret och för ditvandrande pilgrimer, vilket ger en spännande blandning av sakralt och folkligt. Ensemblen består av Martina Björk, Eva-Lis Carlsson och Lars Magnusson, sång, Anna Rynefors, rebec, harpa, säckpipa, Erik Ask-Upmark, harpa, citole, säckpipa, portativ och Rico Person, slagverk.
  • 11 februari: SCHUBERT I ANNORLUNDA TAPPNING
    Martin Strid, baryton, Anna Sundborg Dondelinger, violin, Anna Grane, violin, Jessica Strid, viola och Ulrika Mårtensson, cello, framför vackra Schubert-lieder.
  • 18 februari: UNGE PEER GYNT
    En spännande musiksaga, inspirerad av Norges mest berömda folksaga: Peer Gynt. Lupuskvintetten består av Lovisa Stenberg, tvärflöjt, Britta Holger, oboe, Fredrik Stenberg, klarinett, Johanna Hedlund, valthorn och Olivia Rydqvist, fagott. (I samarbete med Unga Musik i Syd)
    Denna konsert är en del av Barnverksamhetens 50-årsjubileum.
  • 25 februari: ÉLÈVE-TOI: SÅNGER OM OSS
    Kristine Nowlain, sopran, Inga Zeppezauer, violin och Annika Bjelk, piano, bjuder på ett blandat program med favoritstycken komponerade av kvinnor. Berörande, uttrycksfullt och starkt!

• 4 mars: KYRKOÅRET RUNT
    Församlingens musiker Susanne Holmström, Karolina Strand, Elin Lundström, Florence Rooth och Elinore Uvemark bjuder på musik hämtad från olika högtider under kyrkoåret, framförd med sång, piano och tvärflöjt.
  • 11 mars: NJUTBART OCH JAZZIGT
    Ulf Holmström, Björn Helander, Mattias Carlson, Dan Holmström, Olle Grane, Kjell Edstrand, Hugo Lundvall och Peter Ljung bildar gruppen Saxess som bjuder på lättlyssnad jazz med saxofoner av svenska pianister.
  • 18 mars: STABAT MATER
    Ann-Margreth Nyberg, Karolina Strand och en stråkkvartett framför G.B. Pergolesis gripande verk där den sörjande modern, jungfru Maria som ser sin son lida och dö på korset, står i fokus.
  • 25 mars: UNGA TALANGER
    De duktiga eleverna vid Kulturskolan i Ystad framför ett varierat program.

• 1 april: TRE MUSIKER, TRE TEMPERAMENT
    Sven Midgren, fiol, Allan Skrobe, gitarr och Tina Quartey, slagverk utgör trion MSQ.
    Deras repertoar bjuder på pulserande dansmusik och lyriska klanger i ett samspel
    präglat av sväng och intimitet, lek och allvar.
  • 15 april: RÖSTER FRÅN NUET OCH FRAMTIDEN
    Malmö Operas Barnkör, u.l.a. Elinor Fryklund, S:t Petri Aspirantkör, u.l.a. Kristina W. Svensson samt S:t Petri Ungdomskör, u.l.a. Karin Oldgren, låter barn och ungdomars röster klinga för att uppmärksamma hur viktig rösten är.
    Denna konsert är en del av Barnverksamhetens 50-årsjubileum.
  • 22 april: ETT KNIPPE ORGELFAVORITER
    Sven-Erik Erlö ger dig ett program med fransk orgelmusik.
  • 29 april: IMPROVISATION OCH SPELGLÄDJE
    Duon Ida & August, alltså Ida Wingborg, sång och August Enoksson, gitarr, tolkar med nyfikenhet låtar från den amerikanska sångboken med fokus på samspel. Tillsammans skapar de ett rum för improvisation och spelglädje.