Vackra rosa blommor.
Foto: pixabay.com

Vårens lunchkonserter

Lördagar klockan 12 i Klosterkyrkan mellan den 5 februari och 30 april kan du njuta av lunchkonserter.

5 februari: Musikaliska strövtåg i Italien

Duo Bergh spelar musik i olika italienska genrer och berättar om musikens hemland. Nils-Erik Bergh, violin och Karin Sandén Bergh, cello. Musik av bland andra Vivaldi, Verdi och Morricone.

12 februari: Kakalorium

Malte Zeberg, kontrabas och Alva Bosdottir, fiol, bjuder på luftiga slängppolskor och råa valser där melodier och riff går om vartannat i dansant frenesi.

19 februari: Svensk jazz

Duo Lindberg/Larsson består av Alicia Lindberg och Elias Larsson. Med sång och pianospel spelar de vackra jazzmelodier och psalmer med texter på svenska.

26 februari: Toner ur trä

Kristine West spelar på flöjter av trä men också olika tvärflöjter och pipor. Repertoaren sträcker sig från tidig barock, via J.S. Bach, till nyskriven musik, samt folkliga toner blandat med improvisation och klanger.

5 mars: Gaude Birgitta

Den kvinnliga vokalkvartetten Schola Gothia, från Göteborg, har en repertoar bestående av gregorianik och tidig flerstämmig musik från 1300 –1400-talen. Programmet innehåller bland annat sånger/böner ur den heliga Birgittas liturgi.

12 mars: Med fyra händer

Organisterna Agnes Ström och Lisa Hesselbom samsas vid en och samma klaviatur och spelar musik för fyrhändigt piano. Musik av Grieg, Fauré med flera.

19 mars: Kvinnor som älskar

Annika Bjelk Wahlberg, piano, Inga Zeppezauer, violin och Kristine Nowlain, sopran, spelar favoritstycken av kvinnliga kompositörer. Starka texter och uttrycksfulla
harmonier av bland annat Elfrida Andrée och Helena Munktell.

26 mars: Unga musiker

Elever från Kulturskolan i Ystad bjuder på ett blandat program.

2 april: O primavera – O vårens sköna tid

Ensemble Mare Balticum gästar med sköna, vårliga toner från renässansen i såväl sakral som profan form från 1500–1600-talen. Musik av bland andra Schütz och Praetorius på tidstypiska instrument som blockflöjt, violin och viola da braccio.
(I samarbete med Musik i Syd)

9 april: Nordisk folkmusik

Maine Coon Trio tar avstamp i norsk och svensk folkmusik och blandar eget material med traditionell musik. Anna-Karin Andersson, hardangerfela, fiol, oktavfiol, Robin Johansson, sopransaxofon, basklarinett och Søren Vinther Røgen, gitarr, cittern.

23 april: Öresundstrion

Agata Tucholka, flöjt, Madalena Rodrigues, fiol och Hillevi Hillerud, cello har en repertoar med klassisk musik från olika epoker.

30 april: Glad såsom fågeln

Kören Da Capo bjuder på ett vårligt program där även publiken får möjlighet att sjunga med i några av våra mest älskade Valborgssånger.