Predikan 24 januari

1 årgångens texter: Första Kungaboken 8:41-43, Romarbrevet 1:16-17

Matteusevangeliet 8:5-13

Jesus skapar tro

I församling i Småland hände det sig att man skulle renovera kyrkolokalerna. Det fanns behov av det. Alla var överens om det. Problemet var att det inte fanns några pengar för det. Det fanns inte så stor erfarenhet av att samla in pengar, att fundraisa, men skulle det bli nå´t var de tvungna att börja.

Det gick bra. Pengarna flöt in och till sist stod den nya kyrkolokalen färdig. En del av de nya detaljerna hade fått minnesplaketter som berättade vika som skänkt pengar till just detta.

Längst fram hängde en enorm kristallkrona som man inte kunde undgå att se när man klev in. Den måste ha kostat en förmögenhet.

När prästen vid invigningen hälsade alla välkomna kunde han inte låta bli att särskilt framhålla vilket lyft kyrkorummet fått tacka vare denna enorma gåva som kristallkronan var. Han sa: det är fantastiskt och givaren vill vara anonym.

Några bänkrader ner reste sig en liten gubbe och sa: ja gumman min och jag tyckte att det blev bäst så….

Det är lätt att vilja framstå som ödmjuk och vidsynt. Men historien visar att det är svårt att vara det som människa.

Ofta har vi tankar och åsikter om andra och inte så sällan jämför vi oss med andra och har ofta lite svårt att helt glädjas med andras framgångar. Så är också avund en av de sju dödssynderna.

Dessa tillsammans med tio guds bud räknades under medeltiden som utgångspunkten för etiska betraktelser och diskussioner. Man ansåg att de kunde leda till andra laster och synder om inte syndaren ångrar sig.

De övriga dödssynderna är Högmod, Girighet, Otukt, Frosseri, Vrede och Lättja.

I texterna idag berättas det om människor som omfattar en annan tro än den judiska. Dels Salomo som ber Gud att  också lyssna till främlingens böner, den som inte tillhör Gudsfolket dvs judarna.

Också evangeliet berättar om Jesu möte med den romerska officeren. Officeren kom till Jesus för att be om hans undergörande kraft som han på något sätt fått kännedom om och trodde på.

Jesus ser officerens tro och håller fram honom som ett gott exempel på en troende människa.

Paulus pratar om en Guds kraft som räddar var och en som tror, juden såväl som greken..

Både romarna och grekerna hade en annan tro än den judiska.

Vi känner nog väl den romerska gudamytologin liksom den grekiska.

Jesus i första hand och Paulus vill vidga begreppet trossyskon och menar att vem som helst kan få trons gåva och att det inte handlar om att vara en del av ett utvalt folk, typ judarna.

Alla människor är skapade och älskade av en och samma Gud som i den kristna traditionen kallas Fader. Det har kommit att skapa problem i vår inkluderande tid. I Sverige, där det är viktigt att vara politiskt korrekt i sitt språkbruk, också i kyrkan,  ska man vara inkluderande. Begrepp som Fadern ska tonas ner eftersom det påminner om en patriarkalisk struktur som vi vill lämna. Jag tror att vi alla kan hålla med om att Gud inte har något kön. Gud står över sådana mänskliga konstruktioner. Däremot är det uppenbart att Jesus var en man och han går långt i sin samtid då han kallar Gud för vår Fader, en Gud som samtiden fruktade och ansåg var mer straffande än älskande och som dessutom begick hemskheter mot de som inte räknades till Gudsfolket.

Jag tänker att de här  berättelserna vill ge oss en annan Gudsbild.

De vill få oss att förstå att tro kan skapas hos oss genom att vi lyssnar till Jesus som vår förebild och tar efter hans handlingsmönster. Han mötte varje människa där hon befann sig, med den tro och de tvivel som de bar på. I mötet med Jesus skapas tro och livsmod. I det mötet blir människor förändrade och även när missmod och tvivel slår till så vill Jesus ge oss livsmod och hopp.

Han drabbades själv av ångest berättar bibeltexterna, han grät när hans vän Lazarus dog , men han tvivlade aldrig på att Gud hade en mening för honom också i motgångens stund.

Det är den solida tron vi får be att Jesus förser oss med idag så att vi för egen del och till hjälp för andra kan stå upp för goda värderingar som stärker människor och inger hopp. Vi får vara med och bygga ett rättvist samhälle där vi inte är rädda för våra olikheter. Vare sig det gäller etniskt ursprung, sexuell läggning, eller annorlunda Gudsuppfattning. De flesta av oss, som ibland drabbas av en släng av dödssynderna eller av liknande syndrom, bekänner våra brister och våra tvivel. Vi står där med vår längtan, våra tvivel, vår bara hud, och ber om Guds nåd och den tro som Jesus ville ge oss genom sitt liv och sina ord.

Amen.