Lyssna

Gudstjänster

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla. Det spelar ingen roll om du är troende eller inte, sökande eller tvivlare. 


En gudstjänst kan gå till på många olika sätt, men vi sjunger ofta psalmer, läser ur Bibeln, tolkar vad bibelordet betyder för oss här och nu, i en predikan eller reflektion, och ber. Ibland firar vi också nattvard vilket är en rituell måltid där vi får ta emot bröd och vin. Nattvarden firas för att ha gemenskap med Kristus och med varandra, just som det var den gång då han delade ut nattvarden till sina lärjungar. Kanske kan man säga att nattvarden är ett möte mellan himmel och jord.


I predikan reflekterar prästen över dagens text/texter. En predikan har till uppgift att länka texterna till det liv vi lever i dag, att berätta mer om varför det står som det står. Ibland är texterna invecklade och svåra att förstå. Då kan en predikan hjälpa till att förklara och reda ut begreppen. Är det något du inte förstod eller som du tyckte var konstigt, fråga gärna prästen  efter gudstjänsten.

Fader vår som är i himmelen. Helgat varde ditt namn. Tillkomme ditt rike. Ske din vilja, såsom i himmelen så ock på jorden. Vårt dagliga bröd giv oss i dag, och förlåt oss våra skulder, såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro, och inled oss icke i frestelse utan fräls oss ifrån ondo. Ty riket är ditt och makten och härligheten i evighet. Amen.

Kyrktaxi

Kyrktaxi för dig som behöver! Aktiviteter till exempel gudstjänster, lekmannakåren, studiecirklar m.m inom församlingens gränser. Beställ taxi via 0411-45600.

Våra gudstjänster