Foto: Felicia Karlsson

Tre traineer på kyrksafari

I Jönköpings län besökte de 11 kyrkor på tre dagar. I Kronobergs län 18 på två. Kalmar län blir målet för kommande kyrksafari och än har de tre traineerna inte tappat upptäckarlusten. Artikel ur Kyrkans tidning nr 20 2021.

Felicia Karlsson, Siri Ankarfors och Ellinor Sagemo ville göra något annorlunda som gemensam utflykt i stiftet. De fick då tipset att ge sig ut på en kyrksafari i de tre länen.

- Detta borde ju fler göra med konfirmander och ungdomar! Det är ett fantastiskt sätt att upptäcka nya platser men också att sluta vara hemmablind för alla jättespeciella rum vi har alldeles hemmavid, säger Felicia.

Det blev många mejl före resan, för att se om kyrkor kunde öppnas, om någon möjligen kunde vara på plats och berätta lite om den. De flesta hjälpte gärna till men på vissa håll verkade det mer knepigt än tillgängligt.

- Tänk så mycket det gör om kyrkan är öppen! Om det är tänt i rummet eller man själv får gå runt och leta lampknapp. Om det är varmt eller kallt och om det finns tecken på stolthet för den egna kyrkan: gästbok, informationsblad, församlingsblad, säger Ellinor.

- Och om det finns något för barn att göra eller upptäcka, fyller Siri i. Det påverkar absolut intrycket.

Alla tre berättar engagerat om besökte i Brahekyrkan på Visingsö.

- Vi hade en guide som verkligen ville visa oss allt, var engagerad och så härligt stolt över sin kyrka. Vi fick se de mer hemliga rummen, kika på kyrksilver och höra många spännande historier, säger Siri.

På utflykten till Jönköpings län fick de sova över i Råslätts kyrka och fick under resan se både nya och gamla byggnader på nära håll

- Det var perfekt att kunna sova i Råslätts kyrka. I Jönköping fick vi också se ett tornrum i Sofiakyrkan, som nog var det häftigaste rum jag sett men som bara användes som förråd. Det är synd att sådana rum inte är tillgängliga för fler och används lite mer genomtänkt, säger Felicia.

De tre traineerna är mycket nöjda med sina utflykter hittills och ser fram emot den kommande resan.

- Vi passar ju samtidigt på att träffa våra andra traineekompisar, så de får visa sina kyrkor. Nu ska jag därför äntligen gå in i Kalmar domkyrka, som jag passerat varje dag i tre års tid men aldrig någonsin gått in i, berättar Felicia.

Felicia, Siri och Ellinor har nu fått rutin på att göra kyrksafaris och delar gärna med sig av tips för den om själv vill ge sig ut:

• Gör en plan i förväg, titta ut en rutt som möjliggör både flera kyrkobesök men även möjlighet till lunch, fika och lagom resväg. På hungrig mage är det svårt att bevara nyfikenheten.
  • Ta med fika
  • Välj gärna bra väder, om du kan. Det är trevligare att äta medhavda mackor i solsken.
  • Kolla upp fakta antingen i förväg eller på plats. Rummet blir mer intressant om du får veta lite mer om platsen.
  • Fota besöket, gärna från många vinklar och vrår. Delar du dessutom med dig av bilder i sociala medier kan fler bli nyfikna!
  • Plocka med informationsblad eller liknande material från kyrkan du besökt, så minns du bättre också om du sett många under en dag.
  • Var besöket en positiv upplevelse, berätta om det!

Text: Emilia Lindstrand

Foto: Siri Ankarfors
Ellen, Lilly och Sakarias leker i barnhörnan i Mönsterås kyrka. Barnhörnan är placerad i mitten av kyrkan. Placeringen möjliggör för barn och föräldrar att aktivt delta i gudstjänsten och samtidigt hålla fingrarna sysselsatta.

Öppna kyrkor i Växjö stift

En gemensam satsning på ett mer tillgängligt kulturarv och öppna kyrkorum.

Artiklar från Växjö stifts sida i Kyrkans Tidning

Här kan du läsa artiklar från Växjö stifts sida, som publicerats i Kyrkans Tidning.