Edith presenterar sin teckning
Foto: Ellen Ekström

Syskonen Alfred och Edith valde att döpas ihop

Dopgudstjänst i Ramkvilla, ett exempel på gudstjänst i ett lite mindre sammanhang

Alfred Olovsson Hördegård

– Det är en häftig grej att barnen gör det nu i denna ålder, säger pappa Ulf Hördegård. Vi tog ett beslut då när barnen var små att inte låta dem döpas, lite med tanken att de ska få göra det själva senare i livet när de förstår mer och det gör de ju nu.

När storebror Alfred Olovsson Hördegård bestämde sig för att döpas fick lillasyster Edith Olovsson Hördegård också frågan och för henne var det inga tveksamheter. Alfred är 14 år och ska konfirmeras till våren, Edith är 12 år och de båda döptes i samma gudstjänst i mars i Ramkvilla kyrka.

– Många av mina kompisar sa att de skulle konfirmeras och då ville jag också göra det. Kompisarna har döpts så det känns bra att också döpas tycker jag. Och så har jag börjat tro lite på Gud nu när jag gått konfirmandundervisning. Jag trodde inte så mycket innan, men nu känns det mer och mer, berättar Alfred.

Inför dopen har Edith och Alfred fått rita varsin teckning att presentera under dopgudstjänsten. Teckningarna är ritade efter ord som de fått välja ut. Båda två valde ordet ”glädje”.

– Ordet valde jag för att jag är glad idag att få döpas in i den kristna tron, säger Alfred om sin teckning efter att han läst upp sin utvalda bibeltext.

Förutom teckningarna har det varit lite andra förberedelser. Familjen har träffat prästen Sören Johansson några gånger, både i kyrkan och hemma. Mamma Caroline Olovsson berättar: Det är jättebra att Sören tagit det här på väldigt stort allvar. Han har förklarat vad dopet innebär och vid mötet hemma hos oss fick barnen svara på frågor om dopet.

Precis innan dopgudstjänsten börjar går prästen igenom ceremonin en gång till med barnen. Alfred och Edith får bestämma om familjen ska sjunga framme vid altaret eller under gången dit.

– Vi har pratat mycket i familjen om vad dopet innebär. Vi har förberett oss genom att planera hur det skulle vara. Alfred har varit väldigt tydlig med att han ville hålla det såhär litet, bara med familjen närvarande, säger Caroline.

Det är en atmosfär fylld av spänning och förväntan i Ramkvilla kyrka under dopen. Nervositet som släpper, lättnad och glädje som tar sig form av stora leenden hos både barnen och föräldrarna.

– Jag var lite nervös när jag skulle berätta det om teckningen, för jag hade helt glömt bort att vi skulle göra det. Jag hade inte förberett mig så mycket, men sen så viskade mamma lite i mitt öra vad jag skulle säga och det gick ju bra, säger Edith.

När Alfred får frågan hur det kändes att döpas beskriver han det som känslosamt och han håller med syrran om att det var nervöst innan.

– Det var skönt att döpas in i den kristna tron. Gud är här, säger Alfred och pekar runt omkring sig, vissa förstår och vissa gör det inte. Jag tyckte det var glatt och härligt att döpas. Det känns som en lättnad nu efteråt.

– Nu känns det jättebra och dopen överträffade mina förväntningar. Vi har pratat om dopen och bestämt en del innan men det blev jättehäftigt, och att vi får göra det tillsammans här. Jag tänker att man döps in i en gemenskap. Det är bra att man kan känna en sådan tillhörighet och gemenskap tror jag, säger pappa Ulf.

Även om det är allra vanligast att små barn döps så är det även många unga, likt Edith och Alfred, eller vuxna som väljer att döpas. De tonåringar som döps väljer ofta det i samband med konfirmandläsning. För alla i familjen Olovsson Hördegård är det svårt att hålla tårarna borta efter dopgudstjänsten.

– Jag känner tacksamhet, glädje och stolthet för att det har kommit från dem själva, det tycker jag är modigt! Dopet är en gåva, men eftersom våra barn inte var döpta innan så känner jag nu också någon typ av lättnad nästan. Att ni, Edith och Alfred, är ett med det större. Vilket ni var innan med men nu har det varit en ceremoni kring det och då sätts det lite på pränt, säger mamma Caroline.

Ellen Ekström