Växjö stifts 15 traineer
Foto: Linda Kirsten

Spännande och intensiva upptaktsdagar för traineer

15 nya traineer i Växjö stift.

Inför läsåret 2020-2021 har 15 traineer anställts i olika församlingar och pastorat i Växjö stift. Den 1 september började de sina tjänster som inleddes med en upptaktskurs på S:t Sigfrids folkhögskola.

Det är början på september och den småkyliga, men friska luften påminner oss om att hösten är i sitt antågande. Vi möter traineerna som är inne på sin andra upptaktsdag och stämningen är varm, det märks att de redan har börjat lära känna varandra efter dagarna tillsammans. Nu är det dags att påbörja arbetet i församlingarna!

Christina Evertsson är stiftspedagog och ansvarig för trainee i Växjö stift. Fokus under de här dagarna har varit att lära känna varandra och att prata om vad det innebär att vara trainee.  Hon är stolt över att detta blir tredje året för satsningen.

Hon berättar:

-  Traineesatsningen har blivit mycket uppskattad, både av ungdomarna som fått chansen och av församlingarna som tar emot dem. Det kom rätt i tiden! Under de här åren har det blivit allt tydligare att det verkligen är en rekryteringssatsning.

Christina fortsätter:

- Som trainee får du en unik möjlighet att prova på många olika yrken i Svenska kyrkan med en handledares stöd. De traineer som redan avslutat sitt år säger att de utvecklats som människor och fördjupat sin tro.

Hon är glad över att de har kunnat ses de här dagarna, trots pandemin, även om det fick bli under anpassade förhållanden.

- Det här känns som ett härligt gäng! Vi har haft två fina dagar tillsammans och jag ser fram emot att få följa dem under det här året, säger Christina.

Kristina, Gustav, Janina och Felicia har alla erfarenhet från att vara ideella medarbetare i Svenska kyrkan. Allt från att vara ungdomsledare, leda söndagsskola, kyrkvärdskap och olika sommarjobb.

Kristina Lindberg, trainee i Kalmar Domkyrka, började spana lite på möjligheten att vara trainee redan för två år sedan.

Christina Evertsson

- Min församling hade en trainee och jag började redan då spana lite, men insåg att jag hade missat sista anmälningsdatum. Tänkte inte mer på det förrän min konfirmationspräst tipsade om att jag kanske skulle söka till trainee. Några månader gick och jag sökte i tid denna gång och kom in, berättar Kristina.

Kristina ser fram emot att testa olika yrken och uppgifter, speciellt att få mer inblick i historia.

-  Jag vill jättegärna träffa de som jobbar med lite mer ovanliga uppgifter som man inte tänker på, som till exempel inventarier och vård av äldre kyrkobyggnader säger Kristina.

Janina Fursa gör sitt trainee-år i Kristinekyrkan, Jönköping.

- Just nu befinner jag mig i en tid i livet där jag inte riktigt vet vart jag ska. Min mamma har i några år pratat om att jag bör söka och tillslut gjorde jag det, då detta känns som en jättebra möjlighet att få upp ögonen för nya saker att göra, säger Janina.

Hon ser fram emot att få nya arbetserfarenheter och att börja på ett ”nytt kapitel” i livet.

- Jag skulle helst vilja se mer av själavården, men även testa på saker jag aldrig varit i närheten av. Dock avstår jag helst från att predika, säger Janina.

Gustav Spång ska vara trainee i Alvesta församling, där han tidigare varit ungdomsledare.

Han berättar hur det kom sig att han sökte:

- Under en resa till Assisi började jag och en av pedagogerna prata om ett trainee-år, jag hade tidigare tänkt att det vore roligt att testa på men det var efter att vi hade pratat om det som jag skickade iväg ett mail till kyrkoherden.

Gustav ser året som en chans att utveckla sin tro och lära sig mer om vad kyrkans uppgifter är:

- Det jag mest ser fram emot att göra är att få se vad kyrkan gör mer än det jag sett under de åren jag varit ungdomsledare. Jag hoppas också att Corona hinner lägga sig inför nästa år så att jag kan få se den verksamheten som engagerar de äldre i församlingen.

Felicia Karlsson fick tips om traineetjänsten av församlingspedagogen hemma då hon hade haft lite funderingar kring att själv utbilda sig till församlingspedagog eller diakon. Nu kommer hon att göra sitt trainee-år i Gårdsby församling

- Det var nästan en självklarhet att söka då jag kände att jag ville testa på verksamheten bakom kulisserna och verkligen bli säker på om jag ville jobba med det jag hade tänkt, säger Felicia.

Felicia, som kommer från Oskarshamn, ser fram emot att få testa nya saker men även att få se hur en annan församling jobbar. Hon berättar:

- Det ska bli kul att få träffa barnen och ungdomarna samt de nya kollegorna. Det ska även bli kul att testa på konfirmandarbetet med lite mer ansvar. Jag ser dessutom fram emot att få jobba i ett helt nytt område vilket är en utmaning i sig.

Alla fyra är överens om att upptaktsdagarna har varit roliga och de uppskattade att lära känna alla i gruppen lite mer.

- Roligaste var nog alla våra diskussioner som hjälper en att se vilka individer vi innerst inne är, summerar Felicia.

/Sara Peterson

Kyrkans tidning nr 37/2020

Felicia, Kristina, Gustav, Janina, traineer i Växjö stift
Felicia, Kristina, Gustav, Janina Foto: Sara Peterson

Fakta:

• Trainee är en form av praktik, en möjlighet för den som är mellan 18 och 25 år att prova på att arbeta i Svenska kyrkan under tio månaders tid. Programmet är en del av Framtidstro – 10 satsningar för kallelse och rekrytering i Växjö stift.
  • Följ gärna traineerna på Instagram: www.instagram.com/traineeivaxjo

Mer om framtidstro

Traineer 2023-2024

Trainee 2022-2023

Tolv traineer är anställda i församlingar i Växjö stift under 2022–2023.

10 satsningar ger Framtidstro

Församlingen är den viktigaste rekryterande miljön till kyrkligt medarbetarskap. För att stärka det lokala arbetet för kallelse och rekrytering gör vi gemensamma satsningar i stiftet: trainee, unga orgelspelare, ledarutbildning och mycket mer!