Psalmbanken – psalmer i ny dräkt

Torsdag 12 oktober klockan 13.30 - 16.30

- På plats -

Sångglädjen i kyrkan behöver stärkas och nya musikaliska klädnader för våra psalmer kan vara en väg. Psalmer är ju kyrkans egna sånger och även med små förändringar i till exempel tempo, ackordsfärgningar eller rytmiseringar, kan en psalm helt ändra karaktär och även få en ny karaktär. Nadja vill hitta tråden till att det ska bli lätt att sjunga med i kyrkan och hon vill förmedla både det aktuella och traditionella. Därför kom Psalmbanken till.

Med Psalmbanken har Nadja med nya genreöverskridande arrangemang givit psalmerna en annan tolkning. Tillsammans med ungdomars sång och röster har hon spelat in ett antal psalmer som kan inspirera exempelvis konfirmander och ungdomar till att förstå och gilla sången i kyrkan oavsett om det är gamla eller nya kompositioner. Under denna kurs berättar Nadja om arbetet med Psalmbanken och ger goda idéer som kan hjälpa till att stärka den musik vi gemensamt skapar i kyrkan.

Nadja Eriksson, är musiker, kompositör, tonsättare och arrangör och arbetar som kyrkomusiker i Simrishamns församling på Österlen. Hon har under ett flertal år arbetat för att förnya och utveckla intresset för psalmer.

Anmälan Fortbildningsveckan 2023

Anmälan är stängd.