Foto: Charlotte Granrot Frenberg

Pelarsalen lyfts i nationell kampanj

Pelarsalen i Värnamo lyfts i en nationell kampanj för att uppmärksamma Svenska kyrkans Mary-verksamhet.

Varje människa är viktig och värdefull, med kapacitet och förmågor som kan komma andra till nytta. Det är grunden i Marymetoden, som Pelarsalen i Värnamo arbetar utifrån. Pelarsalen är en plats där människor får en meningsfull sysselsättning och tillåts att växa utifrån sina egna förutsättningar.

Pelarsalen startade för drygt tio år sedan. Inom verksamheten finns bland annat bageri, butik, verkstad, second hand och trädgård. Hela församlingshemmets källarplan har tagits i anspråk, liksom en butikslokal intill kyrkan.

– Vi fick idén när vi ville hitta ett sätt att använda lokalerna bättre. Vi fick ofta förfrågningar om vi kunde ta emot människor som ville arbetsträna. Vi tänkte att vi har ju kompetens här och behovet fanns ju. Vi ville skapa en verksamhet där människor får hitta de gåvor och resurser som vi tror finns i oss alla, berättar Marie Nilsson, som är arbetsledande diakon i Värnamo församling.

Just nu uppmärksammas verksamheten i några filmer som visas i annonserade inlägg på sociala medier. Filmerna togs fram inom ramen för det nationella projektet React Mary.

– Det är kul att uppmärksammas, för vi blir mer synliga. Behovet av verksamheter som denna är stort, säger Anna Bertilsson, diakon och verksamhetsledare för Pelarsalen.

I filmerna får vi möta Jon Jernqvist och Matilda Höstner, som är deltagare i Pelarsalen. Jon Jernqvist kom i kontakt med Pelarsalen i november 2018, när han ville ha någonting att göra på dagarna. Något han är väldigt tacksam för idag.
– Det har betytt väldigt mycket för mig, både jobbet och umgänget. Andra jobb har varit en plåga för mig, men hit längtar jag, säger han.

Han är bipolär i grunden och möjligheten att få jobba utifrån sina egna förutsättningar har varit viktigt för honom. När han blev tillfrågad om att vara med i filmen var det självklart för honom att säga ja.
– Det var nervöst, jag är inte jättebekväm i sådana sammanhang, men jag ville gärna ställa upp och ge något tillbaka, säger han.

Just nu har verksamheten 16 deltagare som är inskrivna från Arbetsförmedlingen, samt ytterligare 12 som hittat in i verksamheten på andra sätt. Antalet deltagare brukar ligga mellan 25 och 45. Minst två personer varje år går vidare till jobb eller utbildning.

Genom åren har Pelarsalen blivit en viktig plats för många. Som exempelvis en utbränd kvinna som fick tid att läka i trädgården och som idag arbetar halvtid inom vården. Och Marta Everstad, som numera är anställd som handledare, har stenkoll på butiken och caféet och är helt oumbärlig för verksamheten.
– Jag trivs jättebra. Det här är en viktig plats för människor som har behov av samhörighet, många kommer hit för att ta en fika och prata en stund, säger hon.

Under de tio åren som verksamheten funnits har det hela tiden funnits ett välfungerande samarbete med Arbetsförmedlingen och ett starkt stöd från kyrkorådet. Två viktiga förutsättningar, enligt Anna Bertilsson och Marie Nilsson. Behovet av en plats för sysselsättning och daglig gemenskap är lika stort idag som vid start. Men viljan att betala för platserna har minskat.

– Där ser vi en stor skillnad. Behovet är stort, men ingen vill betala för platserna. De dagar som inskrivna deltagare inte kommer så får vi inte en krona, även om vi har samma antal handledare på plats. Vi har det uslaste avtal som finns. Andra privata aktörer har poppat upp, som får pengarna även om människor placeras hos oss. Men det är svårt att säga nej, vi gör ju det här för människornas skull, säger Anna Bertilsson.

Charlotte Granrot Frenberg

Mary-metoden

Mary-metoden används i diakonal verksamhet i Svenska kyrkan som erbjuder praktik, arbetsträning och rehabilitering för den som står långt från arbetsmarknaden. Begreppet Mary är bildat av begynnelsebokstäverna i orden Meningsfullhet, Arbetsgemenskap, Rehabilitering och Yrkesstolthet. Mary är en modell som erbjuds alla församlingar och pastorat inom Svenska kyrkan.

Pelarsalen - meningsfull sysselsättning

Svenska kyrkan i Värnamo vill bidra till att människor ges en meningsfull sysselsättning. Det gör vi genom Pelarsalen. Här får människor möjlighet att växa och utvecklas, utifrån sina egna förutsättningar och behov. Här kan du också se en film och läsa om verksamheten.

En person står och lutar sig på en cafédisk, och ler.

Mary- ett meningsfullt arbetsliv för alla

Mary är en diakonal verksamhet inom Svenska kyrkan som erbjuder praktik, arbetsträning och rehabilitering för dig som står utan arbete.