Foto: Ilse Karlsson

Lokalkändisar talar om bibelpersoner

Nytt upplägg gav fler deltagare.

VIP-kvällarna har slagit väl ut. Att samlas runt en måltid, sitta vid småbord och få lära känna varandra och prata om kvällens tema är uppskattat

Ilse Karlsson

VIP-kvällarna i Sävsjö har blivit en hit! En bit paj i gott sällskap vid små bord, konstnären Eva Söderström talar om ”Kvinnor i Bibeln - Pionjärer och förebilder”. Samtal utifrån vad vi hört och tänkt och avslutande andakt. Ett enkelt och vinnande koncept har lockat många fler till moderniserade bibelstudium.

År efter år samlades en trogen skara deltagare till traditionella bibelstudium i Sävsjö församling. Inför terminsstarten för ett år sedan började Ilse Karlsson och Erik Karlsson tänka kring hur målgruppen kunde breddas, hur fler skulle kunna hitta dit. De funderade utifrån frågan: Vilket koncept skulle jag själv vara nyfiken på? Då föddes idén om VIP-kvällar, som i detta sammanhang står för Väldigt Intressanta Personer. Konceptet består i fristående kvällar med måltidsgemenskap, där föredragshållare från min vardag berättar om en person i Bibeln.

Hösten 2019 började VIP-kvällarna med temat ”Kvinnor i Bibeln” och under vårterminen planerades ”Män i Bibeln”. En VIP-kväll börjar kl 18.30 och slutar 20.00. Kvällen inleds med drop-in till en tallrik paj med sallad.

– Att börja med en gemensam måltid känns helt rätt. Det gör att stämningen är god, när väl föredragshållaren börjar strax före sju, säger Ilse Karlsson som är diakon i Sävsjö församling och fortsätter:

- Föredragshållarna är oftast ”igenkända församlingsbor”. Det är spännande och inspirerande att lyssna till någon man kanske känner igen ifrån sin vardag. Alla vi frågat har tackat ja! Jag tror att de tyckt att det varit en spännande och annorlunda utmaning att förkovra sig i en bibelperson. Tanken är dock att terminens första talare ska vara en gäst som inte bor i pastoratet.

Efter mat och föredrag hämtar man sin kopp kaffe. Det finns då möjlighet att samtala om föredraget vid sitt bord. Kvällen avslutas sedan med att föredragshållaren kort binder samman kvällen med en andakt.

-VIP-kvällarna har slagit väl ut. Att samlas runt en måltid, sitta vid småbord och få lära känna varandra och prata om kvällens tema, är uppskattat. Många pajer behöver bakas, för- och efterarbete kräver sitt. Många ideella medarbetare är engagerade och känner sig delaktiga. Det uppskattas också att kvällarna är fristående, att man inte måste gå vid varje tillfälle, säger Ilse och fortsätter:

- Den trogna gruppen fortsätter att komma. Dessutom kommer de som kanske inte hade kommit annars, både från vårt eget pastorat, andra pastorat och samfund. Vi tror att människor känner att det är lättare att komma till en ”öppen grupp” än till en fast gruppverksamhet. På VIP- kvällarna har det kommit allt mellan 45 -100 personer per gång.

Det går åt en hel del frivilliga till pajbakning, servering och dukning men att hitta sådana har inte varit svårt i Sävsjö.

- Kvällarna har stärkt vi-känslan! Detta är något vi skapar tillsammans och det är roligt, säger Ilse.

Några av höstens föredrag om kvinnor i Bibeln:
Eva Söderström från Umeå är konstnär och författare. Hon talade om ”Kvinnor i Bibeln - Pionjärer och förebilder”. Ulla Björk från Sävsjö är pensionerad lärare och talade om ”Rut- Dit du går, går också jag” och Eleonore Karlsson, Sävsjö är förvaltare av Björkelund och talade om ”Maria - Kvinnan som sa ja”.

Våren körde igång med biskop emeritus Jan-Olof Johansson, som talade om ”Petrus – en klippa med sprickor”. Även pensionerade skolchefen Lennart Ljungkvist från Sävsjö med temat ”David - Herdepojken som blev kung och psalmdiktare” hanns med innan coronaviruset satte tillfälligt stopp för VIP-kvällarna. Ilse hoppas att kvällarna snart kan återkomma, så att de övriga inplanerade föredragshållarna kan återkomma.

Vill du veta mer om VIP-kvällarna kan du kontakta Ilse Karlsson, diakon eller komminister Erik Karlsson.

Ilse Karlsson och Emilia Lindstrand

Jan-Olof Johansson var premiärtalare för vårens kvällar. Foto: Ilse Karlsson