En skylt med texten Kyrkan är öppen välkommen in, står utanför en port.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Ljudguider

I Växjö stift finns många kyrkor med ljudguide. Du kan lyssna till berättelsen om kyrkan närhelst det passar dig. Varje år får ett tiotal nya kyrkor tillgång till sin egen berättelse.

Har ni ljudguide?

Se gärna över hur ni berättar om den - med skyltar, vid ingången, i tryckt material och på er webb. Behöver ni bollplank finns stiftet kommunikationsteam till hands.

Ellen, Lilly och Sakarias leker i barnhörnan i Mönsterås kyrka. Barnhörnan är placerad i mitten av kyrkan. Placeringen möjliggör för barn och föräldrar att aktivt delta i gudstjänsten och samtidigt hålla fingrarna sysselsatta.

Öppna kyrkor i Växjö stift

En gemensam satsning på ett mer tillgängligt kulturarv och öppna kyrkorum.

Sommarkyrkor 2023

Tända ljus eller paus från solen? Svenska kyrkan är öppen för dig! Varje år gör Växjö stift en broschyr över alla stiftets sommaröppna kyrkor. Detta för att fler ska upptäcka sitt fantastiska kulturarv! Du kan beställa broschyren eller ladda ner appen Kyrkguiden, för att få koll på alla sommarkyrkor!

Fler tips för ett tillgängligt kyrkorum

Öppna kyrkor i Växjö stift

En gemensam satsning på ett mer tillgängligt kulturarv och öppna kyrkorum.

En stentrappa. En kyrka i bakgrunden.

Kyrkligt kulturarv

Behöver du bollplank när det gäller kyrkligt kulturarv?