Vespor parkerade framför Karlstorps kyrka, en av pastoratets 24 kyrkor.
Foto: Jens Hillström

Kyrkrally för spättor och knuttar

Om några veckor är det premiär för kyrkrally i Vetlanda pastorat. Ett sätt att upptäcka kyrkorna, på två hjul.

Kyrkogårds- och fastighetschefen i Vetlanda pastorat Jens Hillström har själv ett stort intresse av motorcyklar, scooters och vespor. I scooterklubben i Vetlanda har han och de övriga klubbmedlemmarna åkt på smårallyn vid några tillfällen. Redan när han anställdes i Svenska kyrkan för några år sedan hade han en tanke om att det skulle vara en häftig grej att ha ett kyrkrally. Men sedan kom pandemin och idén lades på hyllan. Men i vintras påminde en av de förtroendevalda Jens Hillström om idén och planerna sattes i verket. Nu hoppas han på att kyrkrallyt ska bli en tradition.

– Det finns många här med mopeder och motorcyklar, kanske kan vi nå en lite annan grupp än vi vanligtvis gör. Det är ju också ett sätt för kyrkan att finnas i lite andra sammanhang i samhället, säger Jens Hillström.

Lördagen den 10 juni går starten för kyrkrallyt från församlingsgården Skeppet i Vetlanda. Det blir två olika rundor, en för motorcykel på femton mil och en för moped på fem mil. Pastoratet har hela 24 kyrkor. Alla hinns inte med, men tio av dem kommer att besökas. Deltagarna betalar en startavgift på 80 kronor och får då en karta över rutten samt ett svarskort, där de får svara på frågor som finns vid varje stopp. Det blir också en fikapaus. Vid målet blir det prisutdelning och korvgrillning. Överskottet går till arbetet med diakoni i Vetlanda pastorat.

– Deltagarna kommer att mötas upp av ideella och anställda vid de olika kyrkorna och få med sig lite kunskap. Vi är ett stort pastorat och har varit det nu i fem år, det är kul att göra något tillsammans i hela pastoratet. Jag tror det skapar lite vi-känsla, säger Jens Hillström.

Nästa år kommer kyrkrallyt att gå till några av de kyrkor som inte hinns med i år. Det finns många tankar och idéer.
– Vi hade till exempel en kul diskussion om ha drop in-vigslar. Det hanns inte med i år, men det kanske kan bli en annan gång.

Han hoppas på bra väder, vilket ju är ganska avgörande för en aktivitet som denna.
– Vi hoppas på mycket folk och att det här ska bli någonting man tycker är kul och som skapar engagemang i de församlingar vars kyrkor vi besöker, säger Jens Hillström.

Charlotte Granrot Frenberg

Jens Hillström har själv flera motorcyklar i garaget, bland annat bygger han om en Harley Davidson i 40-talsstil. Foto: Karin Calderwood