Kyrka – skola, ett möte kring den lokala kulturhistorien

Torsdag 12 oktober klockan 10.00 - 12.00

- På plats -

Under kursen får du ta del av projektet ’Katedralen i staden’, ett samarbete mellan Kalmar domkyrkoförsamling, Kalmar läns museum och grundskolor i Kalmar kommun. Projektet har visat hur kyrkan, i samverkan med kulturarvssektorn, kan möta skolan med den lokala kulturhistorien som grund.

I projektet användes ’Miniguider’ som pedagogisk metod, men
tillvägagångssätten kan vara flera. Här får ni tips och coachning om hur er församling kan börja arbeta tillsammans med skolan kring er gemensamma lokala kulturhistoria. Vad kan kyrkan bidra med i grundskolans måluppfyllelse, och hur möts man i ett samarbete som är givande för alla parter?

Målgrupp är alla som är intresserade av ett samarbete med skolan.

Lars Larsson, antikvarie, arbetar båda vid Kalmar läns museum. Anita Karlsson är församlingspedagog i Kalmar domkyrkoförsamling. Lars och Anita har arbetat tillsammans i projektet ’Katedralen i staden’ i Kalmar.

Anmälan Fortbildningsveckan 2023

Anmälan är stängd.