Kulturvård i kyrkan – konsten att ta hand om församlingens inventarier

Onsdag 11 oktober klockan 10.00-16.30

- På plats -

Begränsat antal platser!

Välkomna till en heldag där vi delar erfarenheter men också får nya kunskaper om skadeförebyggande metoder för att rengöra, hantera, förvara, städa, skydda och bevara.

Under dagen ges handfasta tips och praktiska övningar där vi lär oss mer om bland annat fläckborttagning, stearinborttagning, skonsam rengöring, klimat och förvaring.

Obs! Alla kursdeltagare behöver ta med ett eget föremål av mässing eller silver, exempelvis en ljusstake, som är i behov av rengöring.

Primär målgrupp är vaktmästare, inventarieansvariga, kyrkvärdar och lokalvårdare, men alla som arbetar eller är frivilliga i kyrkan är välkomna.

Både Karin och Lisa är utbildade konservatorer vid Göteborgs universitet. Karin med textil fördjupning och Lisa med förebyggande konservering som specialiteter..

Anmälan Fortbildningsveckan 2023

Anmälan är stängd.