Foto: Emilia Lindstrand

Kläd-dagarna ger möten och möjligheter

Tre gånger per termin anordnas kläd-dagar i Teleborgs kyrka i Växjö: två med barnkläder och en med vuxenkläder. Lördag 23:e november kommer församlingssalarna än en gång att fyllas till bredden av barnkläder och människor.

Marie Nilsson, diakon

Ur Kyrkans Tidning nr 45, 2019

Vi möter diakon Marie Nilsson, som arbetar i Teleborgs kyrka. Hon betonar att kyrkans personal egentligen bara möjliggör kläd-dagarna men att det är tack vare eldsjälen Linda Lundh och andra ideella krafter som kläddagarna i Teleborgs kyrka kan genomföras. Linda fick idén och samordnar sedan dess både kläderna och de ideella krafterna.

- Här fanns ett behov, föräldrar kom hit och frågade efter barnkläder. Linda var själv ofta i kyrkan och mötte både behovet bland sina vänner och bland de som trillade in här i kyrkan. Så hon fick idén till klädbytardag och nu har vi hållit på i drygt ett år, berättar Marie.

Teleborgs kyrka ligger i centrum av stadsdelen Teleborg, med ett kyrktorg dit det är lätt att ta sig och där kaffemaskinen inbjuder till att sitta ned en stund och samtala. Genom många delningar på Facebook spreds budskapet om kläd-dag som en löpeld och det blev trångt bland alla tröjor och skor.

- Här fanns föräldrar som saknade ekonomiska möjligheter att köpa nya eller ens begagnade kläder till sina barn. Begagnade kläder kostar 20 eller 50 kr styck. Det blir en rejäl slant när fyra barn behöver tröjor, skor och jackor. Därför har vi valt att inte alls sälja kläderna, utan ge bort dem, berättar Marie.

Veckorna före kläd-dag finns möjlighet att lämna in kläder du inte längre behöver till kyrkan. Det blir naturligtvis en hel del praktiskt arbete - att gå igenom, kontrollera, märka upp och sortera alla kläder. Linda Lundh är den som samordnar dagarna och ser till att de kläder som tas emot också tas om hand, så inte berget växer sig fullkomligt övermäktigt när det börjar bli dags för kläd-dag. Det blir ändå en hel del arbete dagarna före, med möblering och planering av bord och kläder och skor. Det brukar sysselsätta sju personer att ställa iordning och finnas på plats när det är dags. På själva kläd-dagen används även anställda i kyrkan som resurser för att hjälpa till, servera kaffe och kaka och möta alla besökare.

- Dagarna samlar alla möjliga: både de som är i verkligt behov av kläder som inte kostar något men också många andra som exempelvis ser nyttan för miljön i att inte köpa nytt. Vi är glada att det har blivit en mötesplats dit många hittar, säger Marie.

Klädbytardagarna har fått ringar på vattnet. Nu samlas föräldrar till gemensamt fredagsmys i kyrkan. Marie berättar:

– Det är lätt att glömma att fredagsmys kostar. Här kan en ensamstående mamma med barn och väldigt begränsad ekonomi få både gemenskap och en festligare inledning till helgen. Vi märker också att fler barn känner sig hemma här i kyrkan, att barnkören och gudstjänstbesökarna inte är de enda som hittar i korridorerna. Det värmer att vi finns till för fler.

23:e november kl. 10-13 är det dags för nästa kläd-dag i Teleborgskyrkan. Har du barnkläder över är du varmt välkommen att lämna in dem i kyrkan veckorna före.

Emilia Lindstrand