Foto: Gideon Claesson

Glädje och jubel på 850-årskalas!

”Låt barnen komma till mig” står det på processionskorsen som delades ut den 21 maj i Växjö domkyrka. Och många barn kom! Barn från stiftets församlingar firade Växjö stift som fyllt 850 år, samtidigt som kyrkosångsförbundet hade sin barn- och ungdomskördag. I gudstjänsten som fick avsluta dagen framförde körerna sin repertoar och drygt 100 processionskors för barn delades ut.

Blöta strumpor och skor, galonbyxor och paraply i en salig blandning med glass, badbollar och ballonger. Äntligen fick vi fira Växjö stift 850 år med ett hejdundrande kalas på Östrabo! Regndroppar föll när den långa kön ringlade sig utanför Östrabo. Det goda humöret hos kalasdeltagarna lät sig dock inte stoppas, är det kalas så är det! Skratt, lek och bus dominerade dagen och små ryggsäckar packade med extrakläder och något extra att äta gjorde alla rustade. Ungdomar från Svenska kyrkans unga höll i aktiviteterna som bestod av fiskdamm, hoppborg, glassfika, skattjakt och skapandeverkstad.

Samtidigt ett stenkast bort, i Växjö domkyrka, övade ett 80-tal barn och ungdomar på repertoaren som skulle framföras i gudstjänsten lite senare.

Sara Karinsdotter, organist i Söraby församling och Åsa Johnsson, stiftsmusiker berättar:

-  Idag träffas vi på Växjö stifts kyrkogsångsförbunds barn- och ungdomskördag. Vi brukar ordna en barnkördag varje vår och en ungdomskördag på hösten, säger Sara.

-  Medverkar gör barn och ungdomar från hela stiftet, allt från Södermöre i söder till Gränna-Visingsö i norr. De flesta är i mellanstadieåldern men flera är yngre och äldre också, berättar Åsa.

-  Med den här dagen vill vi uppmärksamma att vi har haft barnkördagar i flera decennier och vi har därför plockat musik som har använts tidigare genom åren. Vi önskar också att barnkörsången ska fortsätta finnas även i framtiden, säger Sara.

Åsa säger att det är flera projekt på gång för att locka fler körsångare. Bland annat en satsning som heter ”Sång igång” som riktar sig till skolorna, samt olika satsningar på ungdomskörsången.

Båda är överens om att en dag som denna ger extra glädje och energi.

-  Alla säger att det är härligt att få träffas igen! Det är många av de yngre barnen som är med för första gången så det är jättekul att få öva tillsammans, säger Åsa.

-  Det är roligt att man satsar på barnen och att de får känna att det här är på riktigt. Kanske får även barnen som kommer och lyssnar upp ögonen för körsång, hoppas Sara.

Tillbaka från lunchen, bestående av makaroner och köttbullar, kommer Minna, snart 10 år, och Indigo 8 år. Båda är från Moheda och kom hit tillsammans med kantorn Annika Fritzon. De tycker att dagen har varit bra och rolig.

-  Vi har sjungit många sånger, bland annat ”Vi är blommor” och ”Dona nobis” berättar Minna som varit med i kören sedan ettan.

Indigo har varit med och sjungit sedan tvåan.

-  Det är roligt att sjunga och så är det kul att det finns många kompisar, säger hon.

Båda är lite nervösa inför gudstjänsten:

-  Vi ska sjunga låtarna vi övat på, det blir mycket folk så det är lite pirrigt säger Minna.

-  Pappa och mormor kommer och tittar, berättar Indigo.

Intresset är stort för att sjunga i Moheda berättar Annika som har med sig 17 barn i olika åldrar.

-  Det är jätteroligt att sådana här dagar ordnas! Vi har övat på låtarna hemma i många veckor. Nu är barnen taggade och tycker det ska bli roligt. Bara att komma till domkyrkan är stort!

Text:  Sara Peterson