6 barn i olika åldrar sitter och över på sånger.
Foto: Ellen Ekström

Barn

Ebba är med i musikalgruppen i Torsås pastorat.

Jag har spelat och sjungit innan, på dop och konsert. Det är genom den vägen jag kom hit, det är jättekul att få chansen att vara med!

Ebba Forsberg, körmedlem

Torsås pastorat satsar på projektgrupper i barnverksamheten. Det innebär att de träffas runt sju gånger i ett projekt. Träffarna varar 45-90 minuter koncentrerad tid med andakt. Projekten avslutas alltid med medverkan på en gudstjänst.

–Mitt tips är att fundera kring vad man vill erbjuda, hitta former och våga tänka utanför boxen. Här har vi valt musik men det beror helt på vilka som ska driva verksamheten. Jag älskar mångfald och får träffa alla från noll år och uppåt, säger organisten Mats Alexandersson.

Här läggs en grund från början och det nyfödda barnet bjuds in till babysång noll till ett år. Sedan tar gruppen för ett- till treåringar vid. Efter det finns möjlighet till musiklekis för de i åldern fyra till fem år och så fortsätter det upp i åldrarna.

–Försök hitta ett sätt som fungerar idag i vår tid i samhället. Det är min upplevelse att det är så mycket som man ska hinna och därför är det inte alltid bäst att ha hela terminer. Nu blir det istället ett koncentrerat block vilket gör att det prioriteras mer. En del fastnar oerhört för detta och anmäler sig till allt! Några kommer och provar på. Men allt passar inte för alla och du kan inte heller bygga det för alla, säger Mats.

Musikalgruppen består av Ali Alo, Astrid Franzén, Bella Alexandersson, Astrid Petersson, Bea Alexandersson och Ebba Forsberg. De föreställer Von Trapp-familjen och övar till en konsertversion av Sound of Music.

Organisten Mats Alexandersson spelar piano.
Organisten Mats Alexandersson leder musikalgruppen med härlig energi. Foto: Ellen Ekström

barnverksamhet

Växjö stifts församlingar erbjuder många aktiviteter för barn och föräldrar. För att veta mer om barnverksamhet i kyrkan, kontakta din församling.

• Babykaféer
  • Rytmik
  • Öppen förskola
  • Pyssel och träffar för lite äldre barn

Hitta din församling

Hyltebruk är en av alla församlingar i Växjö stift. Hitta din församling här.

Församlingspedagog

Hans är församlingspedagog i Månsarps församling.

Gemenskap som bär

Elisabet är församlingspedagog i Svenska kyrkan Växjö.