Foto: Charlotte Granrot Frenberg

Almträ från Östrabo i stiftets nya resekräkla

Stiftets nya resekräkla är ett gediget hantverk, utfört av möbelsnickaren Jan Ekström från Vetlanda. Kräklan är smyckad med symboler för biskopen och stiftet och tillverkad av almträ från Östrabo.

För några år sedan fälldes flera av almarna i Östrabos trädgård, efter att ha drabbats av almsjukan. En del av virket har nu använts till en ny kräkla. Resekräklan används när biskopen firar gudstjänst i stiftets församlingar, exempelvis vid kyrkoherdemottagningar. Eftersom den skruvas isär och sätts ihop frekvent så blir det ett visst slitage och nu hade den gamla resekräklan gjort sitt.

Jan Ekström tillverkade de 180 barnprocessionskors som delades ut till stiftets alla församlingar i samband med 850-årsjubileet. När biskopen frågade om han kunde tänka sig att göra en ny kräkla tackade han genast ja.
– Jag har haft många uppdrag åt kyrkan genom åren, det är väldigt roligt. Jag gör bara specialbeställningar med små upplagor och jag gillar utmaningar, säger Jan Ekström.

Kräklan pryds av symboler för biskopen och stiftet. Längst upp, i böjen på herdestaven, finns Taizékorset. Längre ned på skaftet finns en symbol för biskopsämbetet, nämligen mitran – den huvudbonad som biskopar bär. Sigfridslegendens Unaman, Sunaman och Vinaman finns avbildade, liksom Kristussymbolen segerlammet och en örn som står för överblicken. I örnens klor finns en boll, en symbol som Fredrik Modéus valt till sitt biskopsvapen för att lyfta fram lekens, sportens och humorns betydelse i ett seriöst uppdrag. Alltsammans klanderfritt utfört, ett utsökt hantverk av Jan Ekström.

Förutom kräklan har Jan Ekström även tillverkat den väska som kräklan fraktas i, liksom den fot som används när biskopen ställer ifrån sig kräklan. Väskans insida är utformad så att kräklans delar ska ligga säkert på plats. Varje liten detalj är inklädd i lila sammetstyg.

– Jan Ekström är en mästare och kräklan är något av det vackraste jag sett. Jag är också väldigt glad över kopplingen till Östrabo. Kräklan är en herdestav, som biskopen bara använder i sitt eget stift. Den är en symbol för att biskopen håller samman stiftet och så att säga samlar sin flock, säger biskop Fredrik Modéus.

Charlotte Granrot Frenberg

Kräklan pryds av symboler för stiftet och biskopen. Foto: Charlotte Granrot Frenberg
- Jan Ekström är en mästare och kräklan är något av det vackraste jag sett, säger biskop Fredrik Modéus. Foto: Charlotte Granrot Frenberg
Jan Ekström överlämnade den nya resekräklan till biskopen den 1 februari. Foto: Charlotte Granrot Frenberg