Läktarorgel Växjö domkyrka
Foto: Sten-Inge Petersson

Schola Cantorum

Vill du upptäcka orgeln och dess klangvärld? Orgeln har klanger som efterliknar olika instrument i en orkester - trumpeter, trombon, oboe, violiner, flöjter med flera. Det går att spela mycket svagt och väldigt starkt. Det går att spela alla genrer. Det finns egentligen inga begränsningar.

I Schola cantorums körskola får deltagarna förbereda sig med sångteknik, notläsning och grunderna i körsång. Det ger en god grund när man sedan kan börja sjunga i en kör där ens röst och begåvning passar in.

I orgelskolan samordnas all orgelundervisning i pastoratet. Utgångpunkten är att du får din enskilda orgelundervisning i den kyrka som ligger närmast där du bor och de gemensamma orgellektionerna bedrivs i Växjö domkyrka.

Orgelskolan och körskolan vänder sig i första hand till barn och ungdomar men den ger även vuxna möjlighet att spela orgel eller att börja sjunga i en kör.