– Jag har insett att vi måste tala mer om korset, säger biskop Mikael Mogren.
Foto: Johanna Olofsson

Kristen tro är inget lyckopiller

Nyhet Publicerad Ändrad

Biskop Mikael Mogren samtalar om korset med studenter på väg in till arbete i kyrkan. ”Många som säger att de inte tror på Gud själva frågar mig just nu varför den Gud jag tror på inte bara tar bort coronan. Det har fått mig att förstå att vi har varit dåliga på att tala om korset”.

– En del människor verkar tro att skav och lidande skulle vara något onaturligt för mig som kristen. Och om det finns en föreställning om kristna att vi bara skulle gå runt och vara lyckliga i en värld utan problem, då behöver vi tala om korset, säger biskop Mikael Mogren.

Kristen tro har också plats för förluster, pandemier och död. Korset var ett verktyg för våld samtidigt som det visar att våldets makt är begränsad.

Lyssna på seminariet: Korset och katekesen

Korset och katekesen

Samtalet med studenterna inleds med ett kort föredrag av biskopen. Det har fått rubriken Korset och katekesen. En katekes är en bok om kristen tro baserad på frågor och korta svar. Biskop Mikael har själv skrivit två böcker inspirerade av katekesupplägget: 100 frågor om Gud och 200 svar och Varför har prästen så konstiga kläder?

När han nu talar om korset blir det utifrån en mycket äldre katekes.

– När jag skulle välja ämne ville jag tala vuxet. Det skulle vara något att bita i. Jag gillar katekeser eftersom de litar på att människor är nyfikna och vill lära sig mer. Den katekes jag tycker är bäst kom 1689. Den säger inte ett ord för mycket, den är rakt upp och ner. Det märks att ärkebiskop Swebilius som skrev den säger det han verkligen vet. För mig känns det som hemma, för så var det hemma hos oss när jag växte upp. Det gick att säga vad man verkligen visste. Det tror jag har präglat mig och min kristna tro.

Stå fasta i hoppet

Samtalet med studenterna ingår i seminarieserien Stå fasta i hoppet som är en fördjupning i kristen tro med Svenska kyrkans biskopar. Biskop Mikael Mogrens föredrag ligger från den 7 mars på sidan: Stå fasta i hoppet.