Ändamål

Här beskrivs syftet med personuppgiftsbehandlingen och vilken typ av uppgifter som stiftet behandlar.

Västerås stift behandlar personuppgifter inom en rad verksamheter. De vanligaste uppgifterna som behandlas omfattar namn, kontaktuppgifter, uppgifter om medlemskap i Svenska kyrkan, anställning eller förtroendeuppdrag och nomineringsgrupps­tillhörighet. Inom domkapitlet och stiftsstyrelsens verksamhet förekommer bland annat även uppgifter om familjeförhållanden, hälsa, personliga omdömen och liknande. För de olika aktiviteter vi arrangerar kan vi också hämta in uppgifter om specialkost i de sammanhang där det serveras någon form av förtäring. De verksamheter inom vilka personuppgifter särskilt behandlas är:

- Biskopens kontakter

- Kyrko- respektive biskopsval

- Rekrytering

- Introduktion av nyanställda

- Antagning av präst och diakon

- Växelservice

- Servicebyrån

- Domkapitlets verksamhet

- Extern kommunikation

- Intern ekonomi

- Beviljande av medel ur stiftelser och liknande