Nu söker vi en präst till Värnamo församling 100 %.

Är du pusselbiten som saknas i Värnamo församling? Hör av dig så berättar vi mer om tjänsen.

Värnamo församling verkar i en bygd där kyrkan har en central plats i människors medvetande. Vi har ett gott samarbete med våra frikyrkliga vänner och vi har ett omvittnat starkt diakonalt arbete. Här får du möta människor i olika situationer i livet. I församlingen finns ett stort skol- och ungdomsarbete och vi vill medvetet bereda plats för den kommande generationen så att de får del av evangeliet och kan hitta sin plats i församlingens liv.

Våra utmaningar är, som för alla Svenska kyrkans församlingar, stora - men vi är ett väl rustat arbetslag med en bred kompetens, medvetna förtroendevalda och många volontärer med stort hjärta och engagemang för församlingarnas uppdrag.

Vi söker dig som vill vara med och sprida evangelium och bygga församling tillsammans med andra. Du skall vara intresserad av att arbeta brett med alla prästuppdragets olika uppgifter, men också att vara med och utveckla barn- och ungdomsverksamheten i församlingen.

Du behöver kunna arbeta både självständigt och i grupp. Vi är måna om att vi tillsammans ska bygga en god arbetsplats och en levande församling.

I församlingen är vi ca 50 anställda – varav runt 30 i församlingsverksamheten. Vi är bland annat fyra präster och fem diakoner, fyra musiker, tre pedagoger. Alla inom församlingsvården har sin dagliga arbetsplats i församlingshemmet, som ligger centralt placerat i Värnamo stad. Det finns fyra kyrkor i församlingen.

Värnamo är en stad och kommun i tillväxt. Genom sin centrala placering och med goda kommunikationer upplevs staden större än den är. Staden växer i alla riktningar med fler invånare, nya bostadskvarter och områden. Värnamo sjukhus byggs ut och är en av många attraktiva arbetsplatser. I Värnamo kommun finns goda förutsättningar att hitta eller skapa ett boende som passar dig, oavsett om du flyttar hit ensam eller tillsammans med din familj. Kulturlivet har fått nya scener både genom Vandalorums konstpaviljonger och i Gummifabrikens tre biosalonger och två teaterscener. Både folkhögskola och högskola finns på orten. Staden erbjuder ett rikt musikliv. Värnamo är också staden med naturen runt hörnet. Inom bekväma avstånd kan du enkelt uppleva stadspuls, lantliv, sjöar och natur - allt på samma gång, oavsett var du väljer att bo. För barn och ungdomar finns det ett aktivt föreningsliv med allt från pastoratets egna ungdomsgrupper till idrotts- och kulturföreningar.

Hör av dig till oss och berätta om dig själv och vilka tankar du har kring en framtid hos oss. Du är också välkommen på en förutsättningslös träff och guidning av församlingens olika delar.

Skicka din ansökan till varnamo.forsamling@svenskakyrkan.se

Tjänsten kräver körkort och tillgång till bil.

För tjänsten gäller löne- och anställningsvillkor i enlighet med Svenska kyrkans kollektivavtal. Ange löneanspråk i din ansökan.

Frågor om tjänsten lämnas av arbetsledande diakon Marie Nilsson.

Expeditionen är öppen

Måndag 10.00 - 12.00
Tisdag 10.00 - 12.00
Onsdag Stängt
Torsdag 10.00 - 12.00
Fredag 10.00 - 12.00

Välkommen att besöka oss.
Du når oss även på telefon under dessa tider.

Utöver dessa tider svarar vi i telefon i den mån vi kan.

Har du bokat tid med någon i personalen så kan du ta kontakt direkt med vederbörande via vår kontaktsida.

Telefon: 0370-30 04 00
E-post: varnamo.forsamling@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Kyrkogatan 17, Värnamo
Postadress: Box 624, 331 26 Värnamo

Vid akut kris, som vid arbetsplatsolyckor: Ring 112.
Då kopplas POSOM in vid behov.