Värbygården

Församlingshem och kyrksal

Vårt församlingshem Värbygården är en av de större gårdar som låg där det moderna Bara ligger idag. Detta blir tydligt för många av fastighetsägarna på orten vars fastighetsbeteckningar påminner om detta och även radhusområdet Värbyängen intill församlingshemmet berättar om vad marken en gång används till.

Den äldsta delen av församlingshemmet är också gårdens gamla boningshus och den enda kvarvarande byggnaden från tiden som bondgård. Av ladan finns endast några grövre stockar kvar som återanvänts i vår klockstapel som står inte långt ifrån ladans ursprungliga placering.

Boningshuset inrymmer idag framförallt barnlokal, bibliotek och ungdomslokal. Den tillbyggda delen inrymmer café, kyrksal, kök och entréutrymme. Denna del tillkom  i slutet av 1980-talet och på 2010-talet uppfördes det fristående huset som inrymmer arbetsrum, pastorsexpedition, personalutrymmen m m.

Värbygården är församlingens lokal för borgerliga handlingar, som t ex borgerlig begravning, men den tjänstgör också regelbundet som gudstjänstrum, inte minst då kök och caféutrymmen ger bra möjligheter till kyrkkaffe och liknande.

Som förättningslokal lämpar sig Värbygården utmärkt till framförallt dop, men har tagit emot både vigslar och begravningar också. Lokalen är bredare än ett traditionellt kyrkorum och rymmer ca 100 sittande personer. Vid förättningar och gudstjänster finns här ljudanläggning och hörslinga.