Bjärshögs kyrka

Liten bykyrka i 1800-tals nygotik.

Ända fram till församlingssammanslagningen var Bjärshög en av Sveriges minsta församlingar och den ursprungliga kyrkan omtalades länge som en av de minsta i sitt slag den också. Den uppfördes vid 1200-talets slut och legenden säger att Bjärshög ska ha brutit sig ur Mölleberga socken efter ett gräl mellan två adliga jungfrur alternativt pga ett avslaget frieri.
Det enda som eventuellt stödjer historierna är att Bjärshögs ursprungliga kyrka saknade fönster mot norr, dvs i riktning mot Mölleberga. Gamla kyrkan var endast 18 meter lång och sex meter bred samt 5 meter hög. Den saknade torn och tidigare fanns det en klockstapel på kyrkogården. När den blivit i för dåligt skick hängdes klockan upp i en nisch på västgaveln.
Formatet på gamla kyrkan stämmer inte med traditionen vid tiden och mycket tyder på att det funnits tornplaner som skrinlagts av ekonomiska skäl. Även ett vapenhus i trä revs och återuppfördes aldrig. Vid 1800-talets slut inkom diverse klagomål på kyrkans skick som var rejält eftersatt. Istället för att renovera den gamla kyrkan bestämde man sig för att riva den 1894 och bygga en ny efter tidens mode. Ett triumfkricifix flyttades då också till historiska muséet i Lund.
Bjärshögs nya kyrka invigdes 1897 på samma plats där den gamla legat. Måtten på kyrkan är inte heller här något att skryta med och under den grönskande delen av året syns inte tornet förrän man är ända framme vid kyrkan pga alla intilliggande träd. Altartavlan hade tidigare ett mittstycke överst men då detta ansetts ha skymt de bakomvarande, målade fönstren förvaras det numera på läktaren.
Den gamla kyrkans altartavla hänger längst bak i kyrkorummet där också en målning av gamla kyrkan finns. I vapenhuset finns inmurade stenar från gravar som funnits i den gamla kyrkans golv.

Som förättningskyrka lämpar sig Bjärshög bra till mindre dop-, vigsel- och begravningsföljen då den rymmer ungefär 70-80 personer när den är fullsatt. Dessutom är orgeln inte i spelbart skick så musikerna är hänvisade till elpiano vilket påverkar musikvalet mycket. Ljudanläggning och hörslinga saknas. Kontakta våra vaktmästare om du inte har möjlighet att besöka kyrkan då den är öppen i samband med t ex gudstjänst.

Passerar du kyrkan och vill titta inuti så finns det nästan alltid en vaktmästare på kyrkogården som gärna öppnar.

Bjärshögs kyrkas interiör (från orgelläktaren). Foto: Jesper Ödemark