Foto: Alex Giacomini /Ikon

Konfirmation

Livet är fullt av funderingar och frågor. Varför händer vissa saker, andra inte? Vem är jag? Vem är Gud? Som konfirmand får du får du tillfälle att fundera och prata om allt mellan himmel och jord med våra duktiga ledare och pedagoger. Läs mer om konfirmation här.

Vad är konfirmation?
Det år du fyller fjorton bjuder Svenska kyrkan in till konfirmation. Konfirmation betyder bekräftelse – bekräftelse av ditt dop och dig.

Tiden som konfirmand vill ge dig redskap att se hur kristen tro finns i relation till andra livsåskådningar samt visa respekt för människor med annan övertygelse.

Konfirmand med fotboll
Foto: IKON

Konfirmandtiden vill också ge dig mod att stå upp för att alla människor är värdefulla och se kyrkans roll när det gäller att visa det.

Vad handlar konfirmation om?
Konfirmationen handlar om kristen tro. Och kristen tro handlar om livet
och allt som livet rymmer: dig och kompisarna, kärleken och tron, Jesus, orättvisorna och Gud. Under konfirmationstiden får du testa att ta på dig ett par ”kristna glasögon” och se dig omkring med ”kristna ögon”. Vad tror du att du skulle se? Många blir förvånade. Oj, är det så här att ha en tro?  Du får även en möjlighet att bli bekant med kyrkan, vad det är att fira gudstjänst, vara med om andakter – och vad det har med ditt liv att göra!

Mål med konfirmationen
Konfirmationens mål är att utrusta dig med goda redskap för att som leva som människa i världen. Kyrkan vill vara en plats där du kan bli mer trygg i dig själv, känna gemenskap i gruppen och församlingen och utvecklas känslomässigt och andligt. Det sker genom lek och allvar, enskilt och tillsammans i konfirmandgruppen.

Konfirmandkåpa
Foto: IKON

Livets mening är inte prestation. Meningen finns i att du är värdefull och viktig för att du är den du är. Som människa har du både ansvar för ditt eget liv och för hur du bemöter andra. Ibland fungerar det bra, ibland inte. Dopet påminner dig om att du alltid får börja om på nytt, att livet alltid är större än dina misslyckanden.

Bli vuxen i ditt dop
Dopet är en gåva där Gud lovar att gå med dig under alla livets dagar. Dopet är en möjlighet att se ditt eget liv i ljuset av Jesus, hans liv, död och uppståndelse. Det betyder att oavsett hur livet är så är Gud närvarande i ditt liv. Konfirmandtiden vill hjälpa dig att upptäcka det.

Så här behandlar vi dina personuppgifter

Svenska kyrkan välkomnar Dataskyddsförordningen. Respekten för varje människas integritet är en del av vår identitet som kyrka. Vi vill vårda det förtroende som du som medlem eller anställd, förtroendevald och ideell medarbetare ger oss genom att hantera dina personuppgifter på ett tryggt och säkert sätt.

Psst!

Missa inte "Stjärnans väg" - spelet Svenska kyrkan tagit fram speciellt för konfirmander. Men du behöver inte vara konfirmand för att uppskatta och hitta utmaning i spelet. Spelet är gratis att ladda ner och finns där appar finns. Fungerar på både iPhone och Android.

Stjärnans väg