Valbo kyrka en vintermorgon.

Valbo kyrka

Sockenstugan, Valbo församlingshem och Mikaelsgården.

Valbo kyrka

Bakgrund om kyrkobyggnaden

1100-tal
Valbo kyrka ligger på Gästriklands äldsta kyrkplats (och troligtvis är Valbo kyrka den äldsta kyrkan i Gävleborgslän). Här fanns den första stenkyrkan i landskapet. Den byggdes på 1100-talet och altare från den finns under det nuvarande koret.  Runstenar antyder att platsen kan ha varit helgad åt kristendomen drygt 100 år tidigare och att det funnits en träkyrka på platsen.

På 1300-talet skedde en stor ombyggnad då långhus och kor förlängdes och breddades.

Närbild på den medeltida kyrkdörren med de vackra järnbeslagen.

Den medeltida kyrkdörren från Valbo kyrka.

Foto: Länsmuseet Gävleborg.

Under 1400-talet tillbyggdes vapenhus i söder och man kan se spår av den tidigare kyrkporten på södra väggen. Kyrkans medeltida dörr, med sällsynt vackra och välgjorda järnbeslag, finns på Länsmuseumet i Gävle. Om den sällsynt vackra gamla porten kan du läsa om på Länsmuseets hemsida.

Den äldsta kyrkklockan är från 1400-talet.

1700-tal
1736 byggdes sakristian om och utvidgades.
1742 förlängdes långhuset.
Efter en eldsvåda 1752 fick koret ett nytt kupolvalv.
1775 byggdes tornet eftersom den dåvarande klockstapeln blivit bristfällig.

1800-tal
I slutet av 1889 revs vapenhuset i söder i samband med en stor restaurering som skedde då. Sakristians gamla dörr av medeltida typ finns i Länsmuseets samlingar.

Koret i Valbo kyrka med ljusblått tak och guldstjärnor och ett flerfärgat glasfönster som altartavla.

Koret i Valbo kyrka.

Inne i Valbo kyrka

Längst fram i koret finns ett altarfönster av Harald Lindberg som föreställer Jesu dop. Fönstret tillkom vid den stora restaureringen 1955. Det tidigare korfönstret finns nu i ett fönster på södra väggen. 1955 togs det även fram fragment av kalkmålningarna i koret från 1400-talet. På korväggen finns två konsekrationskors på var sin sida av altarfönsret (kallas även invigningskors, ett kors som tecknas vid invigningen av en kyrka av biskopen). Vid restaureringen 1983 målades taket i koret blått med guldstjärnor i likhet med en tidigare målning.

Predikstolen är från 1766 och på framsidan finns lagens tavlor. Timglaset är också från samma tid.

Dopfunten
Valbo kyrka är invigd åt Johannes döparen, vilket märks på dopstället från 1688, som föreställer Jesu dop.

Den stora ljuskronan är från början av 1700-talet.

Orglarna
Läktarorgeln i Valbo kyrka är från 1891, men har tillbyggts ett flertal gånger, senast 2010. Orgeln är en romantisk orgel. Kororgeln är från 1984.

Målningar och skulpturer
1448-1467 fick kyrkan ett välvt innertak och blev försedd med målningar. På pelaren i långhuset finns ett helgon ifört dok, som föreställer antingen den heliga Birgitta eller Sankta Anna (jungfru Marias mor). Vidare finns rankor och fåglar på väggar och i taket. På väggpelaren i nordost ser man sankt Sigfrid och i sydost, bakom kororgeln, Sankt Dionysos. Vid restaureringen 1955 tillkom två skulpturgrupper, Maria med barnet och två apostlar, som är placerade på södra respektive norra väggen i långhuset.

En stor färgglad bandkrona är uppsatt i kyrkorummet inför upplevelsegudstjänsten för bebisar och vuxna.

Kyrkorummet, omvandlat för en upplevelsegudstjänst för bebisar.

Foto: Madelene Perpåls

Sockenstugan, en gulputsad byggnad vid Valbo kyrka.

Sockenstugan i Valbo

Sockenstugan

är belägen strax intill Valbo kyrka och byggdes 1814 efter att den äldre byggnaden hade brunnit 1811. Sockenstugan används till bland annat söndagsskola och samlingar vid allhelgonaverksamhet för barn.

Församlingshemmet vid Valbo kyrka.

Församlingshemmet i Valbo

Församlingshemmets tre rum i fil, rymmer sammanlagt 50 personer. Det största rummet i mitten rymmer cirka 32 personer. Församlingshemmet hyrs ut i samband med kyrkliga handlingar, som dop, konfirmation, vigsel och begravning.

För bokning se faktarutan.

Stora samlingsrummet i församlingshemmet i Valbo

Stora samlingssalen i församlingshemmet

Foto: Madelene Perpåls

Dopporslinet, dekorerat med Gästriklands landskapsblomma Liljekonvalj, i församlingshemmet i Valbo.

Mikaelsgården i Valbo

Mikaelsgården har ett centralt läge vid Valbovägen. Arkitekt är Peter Kautzky. Här har både mindre och större grupper i alla åldrar möjlighet till trivsam och meningsfull samvaro. Gården invigdes på Mikaelidagen i september 1984.

Mikaelsgården har en stor samlingssal med plats för max 80 personer. Medlemmar har möjlighet att låna lokalen i samband med dop i pastoratet. Bokning, se faktarutan.

Mikaelsgården i Valbo.

Mikaelsgården i Valbo