Snödroppar på askgravplatsen, Valbo kyrkogård.
Foto: Madelene Perpåls

Kyrkogårdar

Här är sidor för dig när du har frågor som rör pastoratets kyrkogårdar och gravar, till exempel gravskötsel eller gravrättsinnehavare. Visste du att i Valbo-Hedesunda pastorat finns Gästriklands äldsta begravningsplats? Vi söker gravägare, se längst ned på sidan.

Vy över Valbo kyrkogård

Pastoratets tre olika kyrkogårdar

Var och en med sin unika prägel. Kyrkogårdarna är som öppna historiska arkiv. Hit har alla tillträde. De är ofta indelade i kvarter med olika utformning och karaktär. Bilden: Vy över kyrkogården i Valbo med Gävle stadssiluett i horisonten.

Att välja och sköta en gravplats

Vilka regler gäller för en gravrättsinnehavare?

En ljuslykta och två gravljus lyser upp en gravsten.

Praktiska frågor om kyrkogårdarna

Hur går en urnnedsättning till, vad är tacksägelse, när ska man ta bort gravlyktan, får jag själv välja plats...

Kyrkogårdsarbetare med skottkärra på kyrkogården

Årstiderna på kyrkogårdarna

Följ arbetet på pastoratets kyrkogårdar under de olika årstiderna. Under vintersäsong skottas de större gångarna, vid gravarna råder vintervila. Se datum här nedan när det är tillåtet att ha gravlyktor mm på gravarna.

En liten skylt som gått sönder står vid en gravsten.

Vi söker gravägare

Ser du en grön skylt invid en grav vill vi komma i kontakt med gravrättsinnehavaren.